Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Twente

Rechtstreekse treinverbinding Twente – Münster weer stap dichterbij

51 trein
De trein naar Münster.
Beeld: Twente FM

TWENTE – De rechtstreekse treinverbinding van Zwolle naar Münster via Enschede is weer een stap dichterbij gekomen.


De uitvoeringsagenda is vastgesteld; een belangrijke stap in de realisatie van de treinverbinding. De nieuwe verbinding moet in 2027 tot stand komen en in de daaropvolgende jaren verder worden uitgebreid.

Op dit moment is nog een overstap in Enschede nodig voor een treinreis van Münster naar Zwolle, maar met de nieuwe verbinding niet meer.

De verbetering van de verbinding tussen Münster en Zwolle vergroot de capaciteit, verkort reistijden, verbetert verbindingen en de luchtkwaliteit door het vervangen van dieseltreinen door elektrische treinen. Dit moet de trein een nog aantrekkelijker alternatief voor de auto maken en zorgen voor een optimale integratie tussen de regio’s.

Ook levert dit intensievere samenwerking op tussen universiteiten en hogescholen aan beide zijden van de grens en vereenvoudigt het woon-werkverkeer.

S-Bahn

Het plan is onderdeel van het nieuwe S-Bahn-systeem waar in de regio Münsterland aan wordt gewerkt. Daarin is ook een goede aansluiting op Enschede en Zwolle opgenomen. Er wordt momenteel onderzoek verricht om kosten en baten van de ambities te analyseren.

Koers naar metropoolregio

Bert Boerman, gedeputeerde van de provincie Overijssel: “Deze verbinding is belangrijk om de sociaaleconomische kwaliteit van grensregio’s te versterken en om grensoverschrijdend werken en leven te faciliteren. Een goede directe treinverbinding tussen Münster en Zwolle is geen doel op zich, maar verbindt regio’s aan weerszijden van de landsgrens die volgens het onderzoek Kracht van Oost elkaar veel te bieden hebben. Denk bijvoorbeeld aan het economisch potentieel van Münsterland en Noord-Ruhrgebied.”

Joachim Künzel, directeur van Zweckverband Nahverkehr Westfalen-Lippe: “EuregioRail brengt Münsterland en Overijssel dichter bij elkaar, ten bate van forensen, toeristen en vele andere gebruikers. Het zal ook een klimaatvriendelijk en duurzaam alternatief voor de auto zijn, omdat het de ambitie is te werken met elektrische treinen en op lange termijn ook op groene stroom te rijden.”
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.