Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
In samenwerking met
Twente FM logo
Nieuws
Twente

Treinverbinding Amsterdam: frequentie belangrijker dan bestemming

TWENTE - Vanaf 2029 geen rechtstreekse Intercity’s meer vanuit Twente naar Amsterdam CS, zo luidt het voornemen van NS.


Het plan stuit op veel weerstand van onder andere het CDJA. Volgens D66 kan een herziening van de verbinding juist ook voordeel opleveren voor het oosten van het land. Vooral als de trein vaker gaat rijden.

Tussen Amersfoort en Amsterdam zouden intercity’s alleen nog naar Amsterdam-Zuid rijden, naar CS alleen sprinters.

“Tegen”, is de eerste reactie vanuit de Overijsselse politiek en diverse gemeenten, waaronder ook Deventer. De bereikbaarheid van de hoofdstad vanuit het oosten zou in gevaar komen. Maar volgens de fractie van D66 in Provinciale Staten is “houden wat je hebt” helemaal niet de hoogste prioriteit. Al jaren pleit de partij voor meer treinen tussen het westen en Overijssel.

Amsterdam-Zuid als tweede knoop van Amsterdam
Sinds de Noord-Zuid-metro er ligt maakt het voor de meeste bestemmingen binnen Amsterdam nauwelijks uit of je naar Zuid of CS gaat. Amsterdam-Zuid is hard bezig de tweede knoop van Amsterdam te worden .Wie per se naar Amsterdam CS wil, bijvoorbeeld om verder te reizen naar Amsterdam-Noord of Noord-Holland, kan dat ook via Utrecht doen. Vanaf daar is er elke 10 minuten een verbinding en wordt ook Amsterdam-Amstel aangedaan, een voor veel bestemmingen in Amsterdam uiterst handig tussenstation.

Frequentie gaat boven eindbestemming
Volgens D66-burgerlid en verkeersdeskundige Peter Schouten is het daarom niet zo interessant naar welk Amsterdams station je per IC kunt, maar wél hoe vaak. En dat kan echt beter, vindt hij. Vanuit Deventer vertrekt nu in de spits elk kwartier een trein naar/van het westen. Buiten de spits is dat drie keer per uur, met steeds een wachttijd van een halfuur. “Een échte verbetering zou het zijn als je gedurende de hele dag elk kwartier een verbinding naar/van het westen hebt,” aldus Schouten. Die zou bijvoorbeeld elk halfuur naar Amsterdam-Zuid of Schiphol kunnen rijden en elk halfuur naar Utrecht en Den Haag. Voorspelbaar, frequent en het maakt en passant bepaalde aansluitingen beter: alle treinen van/naar Olst en Wijhe hebben dan in Deventer een aansluiting van/naar het westen. Hetzelfde geldt trouwens voor meer aansluitingen, zoals voor de treinen vanuit Zutphen in Apeldoorn.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.