Verkeer
Stuur appje
Zoek
Je bekijkt nu een artikel uit het archief
Dit artikel is niet geoptimaliseerd voor de huidige 1Twente-website. Hierdoor kan het voorkomen dat de opmaak wegvalt, er media ontbreekt en/of metadata incorrect is.
Nieuws
Twente

SCOT: ‘Veel te verbeteren in cliëntondersteuning’

Gehandicaptenparkeerplaats
gehandicaptenparkeerplaats
Beeld: Leon de Man

TWENTE - Ouders van kinderen met een handicap moeten de weg in het zorgdoolhof maar zelf zien te vinden, concludeert Cliëntondersteuning Twente (SCOT) na een rapport.


SCOT baseert zich op een in Twente uitgevoerd onderzoek naar cliëntondersteuning, gefinancierd door de provincie. “Het meest opvallende resultaat van het onderzoek is dat veel ouders helemaal niet weten op welke hulp zij recht hebben,” aldus SCOT. “Zij weten niet waar ze voor die hulp moeten zijn en raken verloren in alle wetten en regels die in Nederland zijn opgesteld.”
Wat ouders nodig hebben, zo bleek uit het onderzoek, is goede informatievoorziening, zichtbaarheid en bekendheid van organisaties voor cliëntondersteuning, een helder overzicht van mogelijkheden en regelingen, kortere wachtlijsten en vooral ondersteuning om balans in eigen leven te behouden.
De conclusies en bevindingen liggen nu bij de provincie en het rapport is ook beschikbaar voor gemeenten en zorgorganisaties in Twente.

Over SCOT

SCOT biedt cliëntondersteuning in Twente. “Cliëntondersteuning is een relatief onbekend begrip,” aldus SCOT. “Cliëntondersteuning helpt burgers bij het zoeken en vinden van passende en goede zorg.”
Reden voor SCOT om te onderzoeken hoe het gesteld is met de bekendheid van cliëntondersteuning en hoe deze verbeterd kan worden.
De provincie ontving in september een opsomming van kernpunten die leidden tot een aantal aanbevelingen om cliëntondersteuning op alle fronten te verbeteren. Ouders van kinderen met meervoudige problemen of met een verstandelijke beperking hebben aan het onderzoek meegewerkt.

Schrijnende gevallen

“Er zijn schrijnende gevallen bekend van situaties van ouders en verzorgers van kinderen met meervoudige problemen en jongeren met een verstandelijke beperking,” stelt de stichting.

Veel ideeën

SCOT heeft in het onderzoek, dat uitgevoerd is door Tanja Diepenmaat en Esther Bouman, volop ideeën opgedaan om het voor ouders overzichtelijker te maken. Zoals het opstellen van een zoekwijzer, een sociale kaart van Twente met een stroomschema, meer bekendheid van cliëntondersteuning en een centraal loket waar ouders terecht kunnen met hun problemen. Zorginstanties moeten beter samenwerken en meer gebruik te maken van elkaars expertise en kennis. Zorginstanties en de gemeenten krijgen ook het advies om brieven en aanvraagformulieren eenvoudiger te maken.

Eindrapport opvragen

De conclusies en bevindingen liggen nu bij de provincie en het rapport is ook beschikbaar voor gemeenten en zorgorganisaties in Twente. Waar nodig en wenselijk zal SCOT het voortouw nemen om de genoemde aanbevelingen in de praktijk te brengen. Het eindrapport kan opgevraagd worden bij SCOT via telefoon 085 4890374.

www.scotwente.nl
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.