De Rogier De Nijs Group nodigt je uit om mee te gaan op een reis door de 'Plastic Age', de periode die geologen ook wel het ‘Plasticeen' noemen. De reis brengt je langs verschillende plekken op aarde waar grote effecten van onze consumptiemaatschappij te zien zijn. De speelplek is een vuilnisbelt, een apocalyptische wereld. Het is een wereld bezaaid met plastic afval. Op deze plastic berg spelen drie percussionisten de 'Soundtrack of the Plastic Age’. Zij bespelen een bonte verzameling slaginstrumenten gemaakt uit plastic afval. Door het gebruik van videoprojecties ontstaat er een 3D-totaalbeeld.
'Soundtrack of the Plastic Age' is een trip vol opzwepende slagwerkcomposities en vervreemde klanklandschappen. De muziek is energiek en aanstekelijk, maar ook breekbaar en verfijnd. Beleef de intentie en pure muzikaliteit van Rogier De Nijs en zijn groep en laat deze voorstelling vol slagkracht, verwondering en gewaarwording op je inwerken.
Album
Het afgelopen najaar verscheen het gelijknamige album 'Soundtrack of the Plastic Age'. Het bestaat uit een verzameling uiteenlopende instrumentale slagwerkcomposities. De muziek ademt energie, is opzwepend en dan weer introvert en beschouwend. Samengevat, een breed scala aan indrukken die het werken met een urgent thema als globale vervuiling door plastic afval met zich meebrengt. Titels als 'Lost in Excess', 'Plastic Eruption', 'Deep Sea Moonscape', 'Quest for Perspective', 'Solemn Walk' vertellen de expressie van het nummer. Het zijn verschillende perspectieven op: The Plastic Age.Het album is ook verkrijgbaar op duurzaam PET vinyl, gemaakt door Green Vinyl Records en met een energiebesparing van meer dan 60% t.o.v. traditionele vinyl productie.
Rogier De Nijs
Met Soundtrack of the Plastic Age verzet drummer Rogier De Nijs zich tegen de wegwerpmaatschappij en in het bijzonder plastic afval. Hij verbaast zich over het gemak waarmee plastic voor eenmalig gebruik wordt gefabriceerd, verkocht en het vervolgens belandt op een vuilnisbelt of in de oceaan. Zijn doel is te bewijzen dat iets wat zijn functie lijkt te hebben verloren weer van waarde kan zijn. Van plastic afval bouwt hij percussie-instrumenten en componeert hiermee eigentijdse muziek." Ik gebruik muziek om deze problematiek onder de aandacht te brengen en dat voelt voor mij als het meest krachtige middel dat ìk kan inzetten".