Inwoners van buurtschap Driene hebben vrijdagmiddag samen met Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt een protestbord onthuld tegen de mogelijke komst van de Noordtak. De bewoners van het buurtschap zijn bang dat de aftakking van de Betuwelijn hun gemeenschap letterlijk in tweeën splijt. Ook Landschap Overijssel trekt aan de bel en wil voorkomen dat het karakteristieke coulisselandschap tussen Hengelo en Enschede verloren gaat.
In een weiland nabij natuurgebied het Lonnekermeer verzamelden vrijdagmiddag zo’n vijftig inwoners uit Driene, Hengelo en Enschede zich. Het is duidelijk: men zit hier niet te wachten op een nieuwe spoorlijn met veel goederentreinen, dwars door het coulisselandschap van Driene. Aan Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt de eer om het spandoek van buurtkring Driene en Landschap Overijssel te onthullen. “Het is goed dat jullie nu er allemaal zijn”, spreekt Omtzigt de aanwezige Drienenaren toe. “Als je wacht tot het plan is uitgewerkt, ben je te laat.”
De Noordtak is een aftakking van de Betuwelijn en moet goederentreinen via Oldenzaal naar Duitsland leiden. Dit betekent echter dat het tracé dwars door de Achterhoek en Twente gaat, om zo tussen Enschede en Hengelo de aansluiting te maken met de bestaande spoorlijn Zutphen-Oldenzaal. Het idee van de Noordtak is niet nieuw, maar kwam in november weer in de picture, nadat de Tweede Kamer instemde met een motie om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de vertakking. Alleen het Enschedese Kamerlid Pieter Omtzigt stemde tegen de motie.
Ook al liggen er nog geen concrete plannen, voor bewoners van Driene is de motie al reden genoeg om op de barricades te springen: “Toen we over de motie hoorden, waren we flink geschrokken”, zegt Maurits Sanders, hij is lid van het actiecomité Geen Noordtak. Op het onthulde spandoek staat: ‘Geen ijzeren gordijn in het Twentse landschap’, als een verwijzing naar het grenshek tussen Oost en West tijdens de Koude Oorlog. “Het tracé gaat dwars door onze buurtschap heen. Op deze manier wordt onze gemeenschap in tweeën gesplitst. Als we nu niks van ons laten horen, zijn we te laat”, zegt Sanders.
Ook het naastgelegen Lonnekermeer zou risico lopen volgens de actievoerders. “Het Lonnekermeer is een Natura2000 gebied. Dat betekent dat het Europees beschermd is. Er komen unieke flora en fauna voor. Het is ook een erg kwetsbaar gebied”, zegt Michael Sijbom, directeur van Landschap Overijssel. Het landschap heeft het Lonnekermeer in eigendom en steunt de actie. “Met zo’n spoorlijn door of direct naast het gebied zorg je ervoor dat je een deel van die natuur vernietigt”, aldus Sijbom.
Volgens Omtzigt moeten lokale bestuurders en politici kenbaar maken waar zij staan rondom de Noordtak. “Vraag voor de gemeenteraadsverkiezingen of lokale partijen voor of tegen deze aanleg zijn. Dit raakt je inwoners nou echt. In alle eerlijkheid raakt dit deze gemeenschap meer dan of de WOZ-waarde wordt verhoogd of niet”, aldus Omtzigt.