Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Enschede

Opnieuw miljoen verlies voor Technology Base Twente: nog veel hobbels op de weg

Boeings op Airport Twente Ernst Bergboer 2021 11 24 093447 lrpu
Beeld: Ernst Bergboer

De Technology Base Twente heeft afgelopen jaar opnieuw flink verlies geleden. Het bedrijventerrein, waaronder ook Twente Airport valt, noteerde een negatief resultaat van 961.824 euro. Oorzaak van de extra kosten zijn het juridische conflict met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en het vroegtijdige vertrek van de Lufthansa-Boeings. Ook zijn er 'extra incidentele kosten'. Momenteel spelen er een aantal risico's, die bepalend kunnen zijn voor de toekomst van het luchthavengebied.

Het verlies is iets minder groot dan over 2020, toen de luchthaven 1.084.455 euro in de min uitkwam. Het vliegveld is gedeeld eigendom van de gemeente Enschede en de provincie Overijssel, waardoor er met het verlies over 2021 opnieuw gemeenschapsgeld bij moet.

Conflict met inspectie

Het juridische conflict met de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) kostte Twente Airport afgelopen jaar veel geld. Aanleiding waren de zes Boeings van Lufthansa, die in de zomer van 2020 naar 'Twente' werden gehaald om er langdurig geparkeerd te worden.

Eerst was er een conflict met de inspectie over het niet meer mogen opstijgen van de vliegtuigen, later wilde de luchthaven dat de 'kisten' juist langer mochten blijven staan.

icon_main_info_white_glyph

'Jaarrekening niet rechtmatig'

De accountant van Technology Base Twente, BDO uit Hengelo, heeft de jaarrekening over 2021 gedeeltelijk afgekeurd. Bij de getrouwheid van de financiële cijfers worden geen vraagtekens gezet. Die zijn volgens BDO in orde. Maar over de rechtmatigheid van de jaarstukken wordt een afkeurende verklaring afgegeven.
Reden is dat de Technology Base zich voor een bedrag van circa 328.000 euro niet heeft gehouden aan de Europese aanbestedingsregels bij een drietal contracten, waaronder de inhuur van de parkmanager van het bedrijventerrein. De situatie is inmiddels opgelost, onder meer omdat de contracten zijn afgelopen en opnieuw zijn aanbesteed.

Een rechtszaak daarover werd gewonnen door Twente Airport, maar uiteindelijk vertrokken de laatste Boeings maanden eerder dan gepland. "Het voortijdige vertrek van de geparkeerde vliegtuigen heeft tot extra kosten geleid", zegt Jan Schuring, algemeen directeur van Twente Airport in het jaarverslag. Al met al gaat het om een bedrag van meer dan 6 ton.

Forse kritiek

De luchthaven bij Enschede schrijft al jaren rode cijfers. Na het recordverlies over 2020 klonk er vanuit de politiek forse kritiek op het bestuur van de luchthaven. Daarop heeft Twente Airport afgelopen jaar naar eigen zeggen gewerkt aan 'een nieuw perspectief'.

"De interne organisatie en de begroting van Twente Airport is kritisch doorgelicht en ingrijpend aangepast. Met ondersteuning van een externe adviseur is een nieuw toekomstplan opgesteld", schrijft Schuring in het jaarverslag. In een telefonische reactie zegt hij dat vooraf al rekening werd gehouden met het verlies over 2021, zo heeft het opstellen van het nieuwe toekomstplan extra geld gekost.

Toekomstperspectief

Twente Airport is positief over de toekomst, waarin het zich wil profileren als 'test- en ontwikkellocatie voor de nieuwe en duurzame luchtvaart in Europa'. De luchthaven kan volgens volgens het bestuur financieel gezond worden, door in te zetten op een vijftal speerpunten.

Daaronder vallen onder meer het opkrikken van het aantal zakenvluchten op Twente Airport, het langdurig laten stallen van grote vliegtuigen en het incidenteel organiseren van grote evenementen.

Nieuwe rechtszaak

Om die grote categorie vliegtuigen ook weer te kunnen laten opstijgen, is er toestemming nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport. Daarover loopt nog steeds een geschil: de luchthaven wil een ontheffing voor het moeten aanleggen van draaipaden, in vaktermen ook wel runway turn pads genoemd, en is daarover naar de rechter gestapt. Er is nog geen uitspraak gedaan. Mocht Twente Airport de rechtszaak verliezen, dan wordt ingezet op het parkeren en stallen van vliegtuigen van een kleinere categorie. Voor dergelijke toestellen zijn geen draaipaden verplicht.

Alleen kleinschalige productie

Dan zijn er ook nog de nodige risico's rondom het bestemmingsplan en stikstofuitstoot. Het bestemmingsplan voor bedrijventerrein Technology Base Twente staat maar in geringe mate productie toe. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat Demcon Suster een proeffabriek voor biokerosine bouwt bij Twente Airport, maar als het tot grootschalige productie komt moet er naar een locatie elders worden gekeken. Dat komt niet overeen met de vraag vanuit de markt, constateren de bestuurders van de Technology Base. Er zal waarschijnlijk een wijziging van het bestemmingsplan moeten worden aangevraagd.

Boerenbedrijven opkopen

Momenteel is het toch maar beperkt mogelijk om te bouwen op de Technology Base Twente. Dat heeft alles te maken met de stikstofregels vanwege naastliggende natuurgebieden. Eerder leek het mogelijk om nabijgelegen agrariërs uit te kopen en hun stikstofrechten één op één in te zetten voor bedrijfsmatige activiteiten, zoals het bouwen van nieuwe bedrijfsgebouwen. Met één agrariër heeft de Technology Base inmiddels een overeenkomst, met een tweede wordt gesproken.

Volgens een uitspraak van de Raad van State eerder dit jaar moet echter duidelijk worden aangetoond dat de stikstofuitstoot afneemt in plaats van dat deze niet toeneemt. De regeling voor het overnemen van stikstofrechten (dat wordt 'externe saldering' genoemd) is voorlopig stopgezet door de Provincie Overijssel. Als er geen nieuwe regeling komt, dan heeft dat grote gevolgen voor de uitgifte van de bedrijfskavels.

TBT-directeur Jan Schuring bespreekt vrijdag het jaarverslag met de politiek en andere betrokkenen. Pas daarna wil hij verder inhoudelijk reageren op de jaarcijfers.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.