De Noordtak houdt de gemoederen flink bezig in Twente en de Achterhoek. De haalbaarheid van de plannen voor een goederenspoorlijn wordt nader onderzocht, maar mocht die Noordtak er tóch komen, hoe loopt het tracé dan?
Mocht de Noordtak er komen, dan gaat de aanleg een flinke operatie worden. Naast dat de spoorlijn zich een weg baant door het Twentse landschap, moet het ook een aantal obstakels over. Zo worden er meerdere N-wegen doorkruist en ook de A35 en het Twentekanaal zijn fikse hindernissen.
De Noordtak is een voorgestelde aftakking van de Betuweroute. Dit is een spoorlijn die via de haven van Rotterdam naar de grens met Duitsland loopt. Bij Zevenaar gaan de treinen de grens over. Om meer goederentreinen naar Duitsland te krijgen is er nu een noordelijke aftakking door Twente en de Achterhoek voorgesteld. De plannen stammen uit begin jaren negentig, maar concreet werd de spoorlijn nooit. Tot eind vorig jaar. Toen kwam het idee weer op tafel. In de Tweede Kamer werd een motie aangenomen die opriep om toch onderzoek te doen naar de haalbaarheid van de Noordtak. Alle kamerleden, op onafhankelijk kamerlid Pieter Omtzigt na, stemden voor dit onderzoek.
Maar als die Noordtak er komt, waar komt die dan te lopen? Een exact tracé is nooit aangegeven. Uit een verkennend onderzoek is er een globale route getekend, die vanaf de Achterhoek via Haaksbergen, Boekelo en Twekkelo naar de bestaande spoorlijn tussen Hengelo en Oldenzaal leidt.
De Noordtak in Twente begint bij Haaksbergen. Tussen St. Isidorushoeve en Haaksbergen loopt het tracé naast de N18. Op Haaksbergs grondgebied kruist de spoorlijn de Goorsestraat (N347) en de Hengelosestraat (N739). Over akkers en door stukken bos loopt het tracé richting Boekelo en Twekkelo.
Na Haaksbergen maakt de spoorlijn een kleine bocht richting Boekelo. Net buiten het dorp loopt het tracé richting de A35. Dit is één van de grootste obstakels die de spoorlijn tegenkomt. De spoorlijn moet hoe dan ook over de snelweg om aansluiting te vinden met de spoorlijn naar Oldenzaal. De Vereniging Behoud Twekkelo en de Dorpsraad Boekelo hebben zich aangesloten bij de actiegroep ‘Stop de Noordtak’.
Via Twekkelo loopt de lijn richting het noordoosten en steekt daar het Twentekanaal over. Daar loopt de spoorlijn Hengelo – Enschede en daar ligt ook het Kristalbad. Dit is een retentiegebied met veel watervogels. Met de komst van de Noordtak betekent het dat er twee spoorlijnen langs het Kristalbad lopen. Via de Hengelosestraat gaat het tracé dwars over het terrein van Golfclub Driene.
Vanaf de golfbaan gaat de spoorlijn tussen Hengelo en Enschede door, dwars door buurtschap Driene. Hier is de weerstand tegen de Noordtak groot. Dit is ook de plek waar de actiegroep 'Geen Noordtak' is ontstaan. Volgens de actievoerders zal de Noordtak het buurtschap letterlijk in twee stukken splitsen. “Je krijgt dan echt te maken met een soort ijzeren gordijn”, zei actievoerder Maurits Sanders eerder tegen 1Twente.
Aan de westkant van de Noordtak ter hoogte van Hengelo ligt de wijk Groot-Driene. Hier wonen bijna negenduizend mensen. De spoorlijn loopt langs de wijk en gaat vervolgens een stuk langs het Lonnekermeer. Dit natuurgebied is eigendom van Landschap Overijssel en is een zogenaamd Natura2000-gebied. Dat betekent dat het gebied op Europees niveau is beschermd. Directeur Michael Sijbom van Landschap Overijssel is fel tegen de Noordtak: “Met zo’n spoorlijn door of direct naast het gebied zorg je ervoor dat je een groot deel van de natuur vernietigt”, zei Sijbom eerder tegen 1Twente.