Op een gemiddelde zaterdag bezoeken ongeveer 15.000 Duitsers de grootste stad van Twente. Als het aan Enschede Promotie ligt worden dat er meer. De toeristen die vervolgens deze kant op komen moeten ook hun horizon verbreden. Dat de horeca goed bezocht wordt is fijn, maar volgens de marketingmaatschappij valt er winst te halen op het gebied van natuur en cultuur.
Eerder deze maand is Enschede Promotie begonnen met de 'Duitsland Campagne'. Door middel van radiospotjes en online advertenties moeten Duitse mensen een goed beeld krijgen van de stad. De campagne is gericht voor de Duitsers die ongeveer binnen twee uur naar Enschede kunnen reizen.
"Duitsers hebben meteen het vakantiegevoel zodra ze in Nederland zijn," vertelt Petra Kamping van Enschede Promotie. Volgens de marketeer is de keuze voor deze doelgroep behoorlijk ambitieus. Toch is ze ervan overtuigd dat de reistijd geen reden zal zijn om Enschede niet te bezoeken. "We krijgen vanuit de gemeente de cijfers, waarin we zien waar de mensen vandaan komen. We zien zelfs mensen die ons opzoeken vanuit Hamburg (ca. drie en een half uur reistijd) voor een dagje uit,"
De campagne is volgens Kamping opgezet om al het goeds van Enschede aan te prijzen bij de Duitse bevolking. "Duitsers komen vooral naar de stad om te shoppen en voor onze horeca. In onze campagne stellen we de thema's natuur en cultuur centraal. We hebben een groot aanbod, dat willen we nieuwe toeristen laten zien," vertelt ze.
Enschede Promotie reikte verder dan alleen de radio en het internet. Voor de campagne lieten ze zichzelf ook zien in de stad Bielefeld. In de stad die zo'n 150 kilometer van Enschede verwijderd is, was er afgelopen vrijdag sprake een heuse guerrilla-actie. De bewoners van de Duitse stad konden een ritje maken in een velo-taxi, een soort fietstaxi. Daar kregen ze volgens eigen zeggen en vip-behandeling en kregen ze een cadeaukaart die ze in Enschede kunnen besteden.
De zes taxi's die aanwezig waren in Bielefeld hebben samen zo'n 1.500 ritjes gemaakt. Daarnaast is er ook over nagedacht om social-media te betrekken bij deze actie. De Bielefelders konden op de foto met de promotionele taxi's. Dit werd vervolgens gedeeld met de hashtag: #Enschederolt kon dit dan worden gedeeld. Volgens Petra Kamping waren de reacties louter positief.
Iets meer dan een maand geleden startte Enschede Promotie een campagne om juist de mensen ten westen van Twente te lokken. Voor de inwoners in de Randstad moest de boodschap worden overgebracht dat Enschede een uitstekende weekendbestemming is. Aanvullend op deze campagne werd het City Magazine gelanceerd. Dit magazine laat zien wat er in de stad te doen is en is geschreven in de Nederlandse, Engelse én Duitse taal.