De N35 tussen Enschede en de Duitse grens behoort tot de meest onveilige wegvakken in Nederland. Althans, op wegen waar nog geen extra veiligheidsmaatregelen genomen zijn. De gemeente wil daarom dat de Rijksweg zo snel mogelijk wordt verbreed, in ieder geval tot aan de afslag Enschede-Oost. Maar de wegbeheerder lijkt niet overtuigd van de noodzaak.
Hoewel de autoweg bij binnenkomst in Enschede nog de A35 is, heet het gedeelte tussen afrit 25 (Zuiderval) en de grens met Duitsland N35. En dat heeft een reden: de weg telt niet 2x2, maar 2x1 rijbanen en is anders ingericht, zonder vangrails in de middenberm. Met de uitbreiding van Enschede aan de oostelijke kant (Eschmarke, Eilermarke, Oikos) is het steeds drukker geworden op de N35. Dat leidt niet alleen tot files bij de verkeerslichten ter hoogte van de Oostweg, maar ook tot meer ongevallen.
In vijf jaar tijd ging het 46 keer mis op de N35 tussen de Zuiderval en de Oostweg. Zo veel ongevallen werden er in ieder geval tussen 2016 en 2020 geregistreerd. Bij 27 van die ongevallen was minstens één personenauto betrokken. Op het gedeelte vanaf de Oostweg tot aan de Duitse grens werden in dezelfde periode 20 ongevallen geregistreerd.
Vaak blijven de gevolgen van de ongelukken beperkt tot blikschade en lichte verwondingen, omdat het bijvoorbeeld gaat om kop-staart-botsingen. Maar soms gaat het op de N35 ook verschrikkelijk mis. Een maand geleden nog, toen er bij een ongeval met drie voertuigen een 65-jarige vrouw uit Enschede om het leven kwam en twee anderen gewond raakten. Volgens ooggetuigen was er toen sprake van een inhaalactie.
Op steeds meer wegen in Nederland waar een maximumsnelheid van 100, 80 of 70 kilometer per uur geldt worden middengeleiders geplaatst om de veiligheid te vergroten. Zo'n vangrail in het midden van de weg voorkomt gevaarlijke inhaalmanoeuvres. Op drukke wegen worden soms extra rijbanen aangelegd om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. Onderzoeksbureau Arcadis heeft onlangs nog voor Rijkswaterstaat de veiligheid in kaart gebracht op alle (voormalige) autowegen zonder middengeleiders.
Van de twaalf onderzochte wegvakken (maximumsnelheid 100 kilometer per uur) staat het N35-traject tussen Enschede en de Duitse grens op plek drie als het gaat om het risico op ongevallen. VVD-Kamerlid Daniel Koerhuis haalde dit onlangs nog aan in een debat over investeringen in de infrastructuur. "Kunnen we die weg niet twee keer twee banen maken?", vroeg hij zich af. Maar VVD-minister Mark Harbers van Infrastructuur en Waterstaat zei daar geen meerwaarde in te zien, omdat de weg niet als 'knelpunt' is opgenomen qua veiligheid en doostroming. "Op grond daarvan is een grootschalige investering om die weg te verbreden niet te rechtvaardigen."
Minister Harbers zei later in het debat in antwoord op Koerhuis dat de wens voor een 2x2-baans N35 bij Enschede niet vanuit de regio is aangedragen. Opvallend, want vanuit de gemeente klinkt bij beleidsadviseur Christian ter Braack een heel ander geluid. "We zijn al langere tijd hard bezig met een lobby voor aanpassingen aan de N35", zegt hij. De provincie Overijssel heeft de prioriteiten echter gelegd bij de N36 bij Almelo. Het overleg over investeringen in Rijkswegen gebeurt op provinciaal niveau met Rijkswaterstaat.
Volgens Ter Braack zijn er hoopvolle signalen dat de wens voor een verbeterde N35 wordt opgepakt. "Zelf hopen we op 2x2 rijbanen, in ieder geval tot de Oostweg. Vanaf daar naar de grens zouden twee rijbanen ook voldoende kunnen zijn. De kruising met de Oostweg willen we ongelijkvloers. Op dit moment brengen we dat scenario en de kosten in kaart." Volgens het eerder genoemde onderzoek van Arcadis zou er in ieder geval ruim 15 miljoen euro nodig zijn voor veiligheidsmaatregelen (zoals middengeleiders) op het N35-traject. Een ongelijkvloerse kruising bij de Oostweg zit daar niet bij.