In 2019 werd de nieuwe Boekelosebrug opgeleverd in Hart van Zuid. Drie jaar later wordt de innovatieve en als duurzaam bestempelde brug over het Twentekanaal, die zo'n 9 miljoen euro heeft gekost, geteisterd door technische mankementen aan de ledverlichting.
Wie 's avonds regelmatig over de brug rijdt, ziet verschillende ledlampjes in de leuningen van de brug die uit zijn, knipperen of onregelmatig branden. De gemeente Hengelo bestrijdt dat een deel van de ledlampen kapot is. Het euvel zou te maken hebben met een technisch probleem.
Zo zou een driver in de software geen juist commando afgeven aan iedere zes lampjes die vervolgens onvoldoende stroom krijgen. Hoewel dit probleem al enige tijd speelt, is de oplossing voor dit probleem inmiddels zicht: “De leverancier gaat een signaalversterker plaatsen. De planning is dat dit eind oktober gaat plaatsvinden,” zegt een woordvoerder.
Na de oplevering van de brug in 2019 is het eigendom overgedragen aan Rijkswaterstaat. Afgesproken tussen de verschillende partijen is dat de gemeente Hengelo het onderhoud doet. De gemeente is alleen verantwoordelijk voor het onderhoud aan de verlichting, de zonnepanelen, de markering, de bebording en de geleiderail.
Als het gaat om de ledverlichting dan is er op dit moment nog geen onderhoudscontract. “Afgesproken is dat eerst alle storingen en oneffenheden worden verholpen en dat daarna een onderhoudscontract opgesteld wordt. Op dit moment is de leverancier met de deelreparaties bezig.”
De 662 lampjes in de twee leuningen van de brug zouden volgens specificaties allemaal neutraal wit moeten zijn. Wie goed kijkt ziet echter dat een groot deel van de ledlampen minder fel brandt en een rode gloed hebben. Dit komt volgens de gemeente mogelijk door inwerking van stoffen uit de omgeving op de zogenaamde 2k-hars van de ledlampjes.
Experts van de gemeente zouden nauw overleg hebben met de leverancier. Die zegt de verkleuringen van de hars nog nooit eerder te hebben meegemaakt bij andere projecten wereldwijd. Inmiddels is er een nieuwe batch met twintig lampjes gemaakt met een type hars dat dit probleem niet zou hebben.
De gemeente laat echter weten dat het vervangen van lampjes in de railing een tijdrovende klus is. “Het probleem van vertroebeling of verkleuring van de hars komt echter pas na enkele maanden naar voren nadat het lampje op de brug geplaatst is. Aangezien de bruggenbouwer ons slechts twintig stuks extra kopjes heeft gegeven duurt het proces van vervangen lang.”
Al sinds oktober 2020, een jaar na de oplevering van de brug ontstonden de eerste problemen met de ledverlichting. In 2021 stelde voormalig raadslid Leo Janssen al eens vragen over de Boekelosebrug. Het college van B en W liet daarop weten dat de lampen per sectie worden vervangen en dat het daarom kan voorkomen dat enkele lampen gedurende langere tijd niet branden. Inmiddels spelen de problemen dus al enige tijd, iets dat het aanzien van de brug niet ten goede komt.
Naast de ledlampen zijn er ook vragen over de status van de innovatieve zonnepanelen in het wegdek. Die wekken de stroom op om de ledlampjes te laten branden en zorgen ervoor dat de brug energieneutraal zou moeten zijn. De solarpanelen vertonen inmiddels opvallend veel slijtage, bleek deze week uit inspectie van 1Twente. Zo is de ruwe bovenlaag op verschillende plekken verdwenen, wat bij een nat wegdek mogelijk gevaar kan opleveren voor tweewielers. Ook lijken de panelen op verschillenden plekken los te laten.
Het is onduidelijk wat de opbrengt van de panelen is. Na een aantal zomers met heel veel zonuren zouden de zonnepanelen in het asfalt in theorie meer stroom moeten opwekken dan nodig is en zelfs stroom teruggeleverd kunnen zijn. De totale opbrengst van de installatie is af te lezen zijn op de kWh-meter en omvormer die ondergebracht zijn in een straatkast bij de brug, maar een woordvoerder van de gemeente kon deze week niet zeggen wat de exacte opbrengst is. "Het jaaroverzicht zou dan geraadpleegd moeten worden."