Het was zo’n goed plan van de Historische Societeit Enschede - Lonneker om de stad een bijzonder cadeau te geven voor het 700-jarig bestaan van Enschede: een compleet gerenoveerde elektrische tram die van 1908 tot 1933 door de straten van Enschede reed. Het enthousiasme was groot om het historische icoon terug te halen naar Enschede, maar het gebeurt niet. De sociëteit trok het plan dinsdag in, omdat er onvoldoende geld voor is.
“Ik ben teleurgesteld. Er is enorm veel inzet voor gepleegd. We vinden dat ie in Enschede hoort, het is onze tram. Dat de stad niet zo trots is om dit historische icoon terug te halen, snap ik niet”, zegt voorzitter Dick Buursink van de Historische Sociëteit.
.De sociëteit is al sinds de herfst van 2021 bezig het originele tramstel thuis te halen. Het bijzondere voertuig is een mooi voorbeeld van de Nederlandse trambouw en scoort een A-status in het Nationaal Register Railmonumenten. De Tramweg-Stichting in Overloon, de huidige eigenaar, wilde graag meewerken aan de terugkeer van de tram naar de stad.
De Museumfabriek zou de nieuwe eigenaar worden. “Overleg met opeenvolgende Colleges van B&W had als doel de tram, na restauratie, veilig te stellen voor Enschede. “En dat was met support vanuit de betrokken wethouders”, stelt de voorzitter.
Het leek dus ook allemaal niet zo moeilijk. De bestuurders en ambtenaren leken enthousiast, vier Enschedese bedrijven wilden maar al te graag aan de slag met de restauratie en dat leidde ertoe dat de Historische Sociëteit voorstelde om de viering van 700-jaar stadsrechten van Enschede in 2025 op te luisteren met de overhandiging van de gerestaureerde tram aan de bevolking. “Als cadeau van de stad aan de stad”, verwoordt Buursink.
Nu het initiatief geld blijkt te kosten, wordt het enthousiasme getemperd. “Het lukt ons (nog) niet om voldoende financieel support te krijgen voor dit project.”
Volgens Buursink lopen er nog wel subsidie-aanvragen, maar duurt het allemaal te lang. “Wij hebben de Tramweg-Stichting dan ook meegedeeld dat de Stichting Historische Sociëteit, vanwege het ontbreken van draagvlak bij een deel van de fondsen en de Gemeente Enschede haar betrokkenheid af moet breken.”
En dat is jammer, want de Tramweg Stichting stelde een door haar verkregen subsidie van 50.000 euro van het Mondriaanfonds beschikbaar voor de restauratie. De Enschedeërs hadden al toezeggingen voor 40.000 euro, zodat de initiatiefnemers uiteindelijk nog een ton nodig hebben om het plan te verwezenlijken. Daarbij komt dat alle materiaal voor de afbouw van de tram al aanwezig is.
“De Tram Stichting moet voor 1 maart duidelijkheid geven aan het Mondriaanfonds over het restauratieplan. Dat kunnen we niet. Zij gaan ‘m nu afbouwen en wat ermee gebeurt, weet ik niet.”
Buursink heeft nog een sprankje hoop. “Als de gemeenteraad zegt dat ding moet hoe dan ook terug, dan gebeurt het.”