Harde, pijnlijke borsten door lymfoedeem maken het dragen van gewone bh's een bijzonder onprettige aangelegenheid. Anita Schimmel ondervond het aan den lijve. Min of meer toevallig ontdekte ze het medicijn, een masserend stukje ribbelstof. Inmiddels zijn er bh's gemaakt van dit materiaal en nu deelt ze haar geheim met anderen. Zoals op dinsdag 14 februari in Hengelo.
Samen met Anneke Geitenbeek, haar beste vriendin, en Mariëtte Jilderda, ook ervaringsdeskundig, richtte Schimmel de Stichting Bratelle op: "We doen het niet om er geld mee te verdienen, maar om andere vrouwen te helpen." Tuurlijk, uiteindelijk moet het een verdienmodel worden, maar met slechts 350 klanten en 400 verkochte bh's is het nu nog echt pionieren.
De drie vrouwen wonen in Amersfoort en Leusden en toeren met het goede nieuws én hun vinding het hele land door. Dinsdag 14 februari zijn ze een dag lang te gast in De Nije Hoeve in Hengelo, het Twentse centrum voor ondersteuning en begeleiding bij kanker. Anita Schimmel: "Die dag zijn wij daar aanwezig om uitleg te geven over de bratelle en vrouwen kunnen er dan eentje passen en desgewenst kopen. Maar dat laatste is echt niet het belangrijkste."
Anita Schimmel had na een borstbesparende operatie zelf veel last van lymfoedeem: "Door die operatie werkten mijn lymfeklieren niet goed meer. Ik kreeg last van vochtophoping en daardoor pijnlijke, harde borsten. Een beetje zoals vrouwen die stuwing ervaren bij het geven van borstvoeding, maar dan dus 24/7."
Ze kreeg drie keer per week oedeemtherapie: "Die behandeling werkt alleen tijdelijk en is ook erg pijnlijk. Er wordt immers met grote kracht op je borsten gedrukt om het vocht te laten afdrijven. Toen die therapeute moest stoppen met haar praktijk, gaf ze mij een stukje masserende ribbelstof mee. Die kon ik achter mijn bh stoppen; misschien dat het enige verlichting bood. Het bleek wonderwel te werken. Mijn chirurg zei zelfs: hou dit niet voor jezelf, maar ga ook andere vrouwen blij maken! Samen met hem heb ik van ribbelstof een eerste ontwerp van de bratelle gemaakt."
Iedereen met lymfoedeemklachten, die de bratelle wil zien, voelen of passen is op dinsdag 14 februari vanaf 10.00 uur van harte welkom bij De Nije Stichting aan de Bruinsweg 32 in Hengelo. Er wordt op afspraak gewerkt. Interesse in een vrijblijvend pasmoment? Bel of mail Anneke Geitenbeek: [email protected] / 06-58853261
Samen met Jilderda en Geitenbeek richtte Schimmel eind 2020 de stichting Bratelle op en niet veel later zegden de drie vrouwen hun baan op om zich aan hun missie te wijden. Anneke Geitenbeek: "Dat was natuurlijk doodeng, maar we wisten dat als we dit tot een succes wilden maken, dan kon het niet naast een reguliere baan." De ontwikkeling van de bh kostte maanden, legt Schimmeel uit: "Hij moet voldoende druk geven, een masserende werking hebben, lang meegaan - want ze zijn niet goedkoop - en net als een gewone bh onzichtbaar zijn onder je kleding."
Ze haalden overal in Nederland kennis op, onder meer in textielstad Enschede, maar uiteindelijk wisten ze een medewerker van het TextielMuseum Tilburg, uit die andere Nederlandse textielregio, zo ver te krijgen dat zij de eerste versie vervaardigde.
Inmiddels zijn de drie vrouwen nu een jaar bezig met de verkoop. Vierhonderd stuks à 169,95 euro zijn er verkocht aan zo'n 350 klanten. Schimmel: "Of dat duur is? Ze zijn inderdaad niet goedkoop, maar je moet het in het juiste perspectief zien: als we ons salaris erbij op zouden tellen, zouden ze nog veel duurder worden. Nu doen wij alles nog pro deo. Op termijn moet het ons ook wel geld gaan opleveren, anders is het niet vol te houden. En hopelijk zeggen de zorgverzekeraars dan ook 'ja' tegen de bratelle. Het wetenschappelijk onderzoek dat daarvoor nodig is, is bijna afgerond."
Er zijn in Nederland meer dan 200.000 vrouwen die borstkanker hebben of gehad hebben; jaarlijks wordt bij ruim 17.000 mensen borstkanker gediagnosticeerd. Een kwart daarvan ontwikkelt chronisch lymfoedeem, weet Schimmel: "Ik denk dat veel vrouwen nog geen weet hebben van de mogelijkheden. Wat dat betreft valt er nog een wereld te winnen. We hebben geen geld voor advertenties. We moeten het hebben van mensen uit werkveld: chirurgen, oedeemtherapeuten en mensen zoals Debby Nijenhuis van de Nije Stichting in Hengelo."