Freelancefotograaf Emiel Muijderman (33) levert maandelijks zo’n 600 foto’s af. Twee van die ongehoorde berg foto’s werden genomineerd voor de Zilveren Camera. De foto van de hakselaar die tijdens de boerenprotesten hooi over de A1 spuit, gooit hoge ogen in de categorie Nieuws nationaal (enkel). Op de tweede plaat is een gesprek te zien tussen ex-landbouwminister Henk Staghouwer en stikstofminister Christianne van der Wal met een Twents boerengezin. “Een sterk beeldverhaal. De foto laat zien wat de verhouding is tussen de boeren en de politiek. Ze praten niet met elkaar.”
Genomineerd worden voor een van de categoriën van de Zilveren Camera is een erekwestie. “En levert extra opdrachten op.”
De Enschedese nieuwsfotograaf had vorig jaar ook al een nominatie te pakken met een foto van Needse Dansmarietjes. Hij werd toen derde in de categorie kunst, cultuur en entertainment. “Ik heb er meer landelijk werk door gekregen. Door die nominatie was ik bij de boeren die een gesprek hadden met de ministers en kon ik die foto maken.” Muijderman hoort op vrijdag 10 februari in Hilversum hoe zijn foto’s hebben gescoord.
Sinds z’n 25e stuurt Muijderman foto’s op voor de nationale wedstrijd. De laatste twee jaar met succes, want per categorie worden slechts drie foto’s genomineerd. “Ik fotografeer niet voor een wedstrijd. Ik probeer zo neutraal mogelijk nieuwsfoto’s te maken. Aan het eind van het jaar selecteer ik er samen met m’n zus een paar voor de Zilveren Camera. Dan kijken we wat we sterk vinden.”
Hij vindt zichzelf beter geworden. En dat is misschien ook wel de reden dat hij de afgelopen jaren opviel bij de jury van de Zilveren Camera. “Je groeit. Ik denk dat ik me nu beter in de onderwerpen kan inleven. Er zit meer betekenis achter.”
Spreek met hem niet over ‘toevalstreffers’ en dat iedereen met een mobieltje foto’s kan maken. “De fotograaf doet het werk. Hij kent de techniek, staat achter de camera, bepaalt het frame, is er op het juiste moment en drukt op het juiste moment af. Als hij dat niet goed doet, heb je geen goede foto.”
Die foto van die hakselaar is een goed voorbeeld van zijn werk. “Dat was bepaald geen toevalstreffer. De plaat is gemaakt om acht minuten over half vijf. Ik was ’s morgens al om half negen op pad om de boerenprotesten in beeld te brengen. Eerst bij Twence, toen bij verschillende blokkades en uiteindelijk stond ik op een brug boven de A1.”
Hij had niet zo heel veel bijzonders vastgelegd, was drukdoende een aantal foto’s te bewerken. “Er gebeurde niets, ik stond daar al een half uur. Plotseling hoorde ik geluid en zie je die hakselaar. Je richt je camera en ziet de eerste vlokken hooi eruit schieten. Ik klik zeven keer en daar zat ‘ie tussen.”