Een buslijndienst die Gronau, Enschede en omliggende dorpen met elkaar verbindt. Het is een grote wens van de Duitse buurgemeente, maar zo'n lijndienst valt of staat met de (financiële) medewerking van de gemeente Enschede. En die wil eerst bekijken in hoeverre zo'n busverbinding een meerwaarde heeft.
Grensoverschrijdende busverbindingen: het staat, voorzien met drie uitroeptekens, in het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente Gronau. Dat betekent dat het project wat de Duitsers betreft een hoge prioriteit heeft. In ieder geval is de gedachte dat er voor 2030 iets te regelen valt. Kosten worden geschat op 100.000 tot 500.000 euro.
Sinds de heropening van de spoorlijn in 2001 is er weer een volwaardige verbinding via het openbaar vervoer tussen Enschede en Gronau. Maar volgens de Duitsers staat dat niet in verhouding met de grote hoeveelheid grensoverschrijdende bewegingen voor werk, boodschappen en vrije tijd.
De trein rijdt weliswaar tussen de centra van Gronau en Enschede, schrijft het Gronause stadsbestuur, 'maar tot nu toe zijn er geen ov-verbindingen die de gebieden daarbuiten met elkaar verbinden. Daarnaast zijn er geen directe verbindingen tussen de woongebieden in Enschede en Gronau naar de belangrijkste bedrijvencentra in beide steden.'
Gronau zou daarom een busdienst willen faciliteren, waarbij reizigers op hetzelfde kaartje kosteloos kunnen overstappen op de lokale busverbindingen aan de andere kant van de grens. Voorbeelden daarvan zijn er al in Maastricht/Aken en bij het drielandenpunt tussen Duitsland, Polen en Tsjechië. De nieuwe busdienst zou een route moeten rijden die Gronau, Glanerbrug, verschillende stadsdelen van Enschede, Losser, Overdinkel en industrieterrein Gronau-Oost aandoet.
Met een halte op de grens bij Glanerbrug, waar binnen enkele jaren een nieuwe woonwijk en het nieuwe kantoor van de Euregio verrijst. Dit gezamenlijke bouwplan is trouwens een van de belangrijke pijlers voor de Letter of Intent (intentie tot samenwerking) die burgemeesters Roelof Bleker en Rainer Doetkotte donderdag ondertekenden. Daarin wordt onder meer afgesproken dat Gronau en Enschede intensiever gaan samenwerken op gebied van wonen, werken en ondernemen.
Een grensoverschrijdende buslijn staat opvallend genoeg niet genoemd in de Letter of Intent. Toch is Enschede wel van die ideeën op de hoogte. "De wens hebben we al eerder eens besproken als gedachte over mogelijke samenwerking", laat beleidsmedewerker Benjamin Groenewolt van de gemeente Enschede weten.
"Tijdens het proces rondom het mobiliteitsplan van Gronau bleek dat dit idee bij de inwoners aan de Duitse zijde sterk leeft en dus hoge prioriteit in dat plan heeft gekregen." Het stadsbestuur van Gronau schrijft zelfs dat de busdienst valt of staat met medewerking vanuit de Nederlandse kant van de grens.
Het mobiliteitsplan was nog niet af, toen de onderwerpen voor samenwerking tussen Enschede en Gronau werden besproken. "Maar dat betekent natuurlijk niet dat we hier niet op samenwerken", aldus Groenewolt. Toch houdt Enschede de boot nog een beetje af. Er moet eerst een verkenning komen naar de kansen en kosten. "Op dit moment is het nog niet zo concreet dat we kunnen zeggen of we meerwaarde zien en of we daar geld voor over hebben."