Verkeer
Stuur appje
Zoek

Ministerie maakt geld vrij voor langere goederentreinen op Twentse spoor

Goederentrein stock pixabay
Momenteel mogen goederentreinen maximaal 650 meter lang zijn, maar in de toekomst gaat dit naar maximaal 740 meter lang.
Beeld: Pixabay

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt geld beschikbaar voor het verlengen van de zogenaamde wacht- en buffersporen in Hengelo en Oldenzaal. Dit is volgens Den Haag nodig omdat goederentreinen in de toekomst langer worden. Momenteel mogen goederentreinen maximaal 650 meter lang zijn, maar in de toekomst gaat dit naar maximaal 740 meter.

90 miljoen

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft 90 miljoen euro vrijgemaakt voor het aanpassen van de infrastructuur door heel Nederland om lange goederentreinen mogelijk te maken. In Twente gaat het om het emplacement bij Hengelo en bij Oldenzaal. Het gaat om stukken spoor bij de treinstations waar goederentreinen tijdelijk kunnen wachten op passagierstreinen. Dit soort stukken spoor moeten worden aangepast om de 740 meter lange goederentreinen te kunnen faciliteren. In 2030 moeten de verlengde treinen gaan rijden.

ProRail wil de sporen aanpassen tijdens al eerder geplande werkzaamheden: "ProRail zag de mogelijkheid om de bouwwerkzaamheden voor de langere treinen mee te laten liften met andere werkzaamheden. Daarmee wordt tijd én belastinggeld bespaard", aldus ProRail in een verklaring op haar website. Wanneer de werkzaamheden beginnen is niet bekend.

F4f4a874 c876 48ff b1df 123f38919307
Lees ook
Welk soort gevaarlijke stoffen gaan er over het Hengelose spoor?

Minder via de weg, meer via water en spoor

Het ministerie van IenW wil dat de nadruk van goederenvervoer wordt verlegd van vervoer via de weg naar transport via de binnenvaart en het spoor. Volgens het Rijk zijn langere goederentreinen efficiënter en beter voor het milieu, want een goederentrein van 740 meter lang vervoert hetzelfde aantal vracht als 56 vrachtwagens. Ook zou het de concurrentiepositie van het goederenvervoer in Nederland verbeteren.

Verdubbeling

In 2021 reden er ruim 7600 goederentreinen door Hengelo en dit gaan er naar verwachting alleen maar meer worden. Het Rijk gaat ervanuit dat het aantal goederentreinen op het Twentse spoor in acht jaar gaat verdubbelen. Eén van de oorzaken zijn de werkzaamheden tussen de Duitse steden Emmerich en Oberhausen. Op dit spoor sluit de Betuweroute aan. Door de werkzaamheden moeten de treinen omrijden via de Brabantroute en via Twente.

Wagon gevaarlijkestof hengelo emileurban1twente
Lees ook
In acht jaar tijd mogelijk verdubbeling van aantal goederentreinen door Twente; waarom en wat zijn de zorgen?
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.