Verkeer
Stuur appje
Zoek

Provincie zet Twents op zijspoor; Arriva krijgt busvervoer Twente en treindienst Zutphen – Oldenzaal

221221 bus keolis RTV OOST
Bus van Keolis op het station in Hengelo
Beeld: RTV Oost

Vervoerder Keolis verdwijnt bijna helemaal uit de provincie Overijssel. Na een periode vol problemen – frauduleus handelen, defecte bussen, stakend personeel – raakt de maatschappij het recht om het busvervoer in Overijssel te verzorgen vanaf eind 2023 kwijt. Arriva neemt in Twente het stokje over. Hetzelfde geldt voor de treinverbinding Zutphen - Hengelo - Oldenzaal. De huidige dieselbussen worden vervangen door elektrische wagens. Met de concessie is 300 miljoen euro gemoeid.

Twents

Het is een flinke tik voor Keolis. Elf dagen geleden moest de vervoerder al het recht om het busvervoer in de streek IJssel-Vecht te verzorgen overdragen aan EBS, nu verliest het bedrijf ook de vergunning in Twente, waar Keolis rijdt onder de naam 'Twents'. De wisseling van de wacht staat gepland voor december 2023 en geldt voor vijf jaar.

Groene bussen

Arriva gaat in Twente rijden met zero-emissiebussen, ofwel bussen op groene stroom. Dat is opvallend: begin dit jaar kreeg Keolis nog toestemming om nog jaren met de huidige dieselbussen te blijven rijden. Uiteraard mits de concessie verlengd zou worden. De honderd nieuwe voertuigen worden in december 2023 direct ingezet. Daarbij zal de dienstregeling worden uitgebreid en krijgt de treinverbinding Zutphen-Oldenzaal een extra rit in de vroege morgen. In die treinen zal ruimte komen voor een werkcoupé, snelle wifi en een rolstoeltoegankelijk toilet.

Keolis levert flink in

Voor Keolis blijven in Overijssel alleen de treinlijnen tussen Zwolle en Kampen en tussen Zwolle en Enschede (onder de naam Blauwnet) over. Het bedrijf lijkt hiermee gestrafd te worden voor de slechte bedrijfsvoering van de laatste jaren. Zo bleek Keolis frauduleus gehandeld te hebben bij de aankoop van honderden elektrische bussen uit China. Het Franse bedrijf raakte daarop de rechten voor het gebied IJssel-Vecht kwijt, al kon het tot deze maand nog door met een noodconcessie.

icon_main_info_white_glyph

'Teleurgesteld'

Directeur Alex Rentier van Keolis Nederland laat in een reactie weten teleurgesteld te zijn: “We zijn al jaren vervoerder in Twente en hebben als organisatie binding met de regio. Daarnaast is de goede service die we hier al jaren bieden een stabiele factor voor de tevredenheid van de opdrachtgever en reizigers.”

Stakingen

De elektrische vloot van Keolis kampte met verschillende technische problemen. Bussen kwamen plots stil te staan, deuren haperden, de verwarming weigerde dienst. Problemen die niet zomaar opgelost konden worden. Ook kampte Keolis met problemen op het personele vlak: door een tekort aan mensen moesten pensionado’s worden ingezet. En het personeel dat nog wel werkte, staakte meermaals om een betere cao af te dwingen.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.