De gemeente Hengelo gaat de versleten zonnepanelen in het wegdek van de Boekelosebrug weghalen. Dat meldt het college van burgemeester en wethouders in een brief aan de gemeenteraad. De zonnepanelen zijn ernstig versleten en laten zelfs los. Ook leveren de panelen niet genoeg energie op. “Soms moeten we bij dit soort pilots constateren dat het resultaat achterblijft op de verwachting”, zegt de gemeente Hengelo in de brief.
De zonnepanelen in het wegdek zijn dusdanig beschadigd dat de gemeente Hengelo heeft besloten de zonnepanelen weg te halen en het wegdek weer te repareren. Uit inspectie van 1Twente bleek een aantal weken geleden al dat de panelen loslieten. Het gemeentebestuur komt nu met eenzelfde conclusie: “We hebben het wegdek en de panelen laten controleren, naar aanleiding van meldingen over loslatende onderdelen van de panelen. Uit deze inspectie is gebleken dat de zonnepanelen inderdaad loslaten”, aldus het college in een brief aan de gemeenteraad.
Volgens het college is er geen gevaar voor de verkeersveiligheid, maar is er wel besloten om de panelen weg te halen om dit gevaar in de toekomst te voorkomen.
De zonnepanelen hebben volgens het college veel minder opgebracht dan verwacht: “De 660 lampjes van de brug verbruiken jaarlijks 3.000 KWh. De zonnepanelen blijken echter maar 900 kWh opgebracht te hebben. We hebben niet kunnen achterhalen wat hier de oorzaak van is”, aldus de gemeente. In maart 2021 antwoordde het college nog op raadsvragen van raadslid Leo Janssen dat de panelen juist méér opbrachten dan dat de lampjes verbruikten. In een reactie laat de gemeente weten dat zonnepanelen wisselende opbrengst hebben en dat zij geen jaarlijks overzicht hebben.
Het uitlezen van de opbrengst werkt bij de brug anders dan bij reguliere moderne systemen, waar een overzicht gegeven wordt in een app. Zo'n overzicht heeft de gemeente niet.
De Boekelosebrug werd in 2019 opgeleverd en kostte zo'n 9 miljoen euro. De brug verbindt industrieterrein Twentekanaal-Zuid met de nieuwe wijk Hart van Zuid en de rest van Hengelo. De provincie Overijssel stelde destijds 7,1 miljoen euro beschikbaar uit het programma Innovatiedriehoek. Een belangrijke voorwaarde voor de subsidie was dat de brug innovatief zou zijn en dat gebruik gemaakt zou worden van 'de laatste en nieuwe trends op gebied van energiebesparing en duurzaamheid'. Met de zogenaamde Wattway-zonnepanelen in het wegdek wilde de gemeente dit bereiken. Hengelo zou daarmee een primeur hebben met de eerste nul-op-de-meter-brug van Nederland.
In het kader van deze innovatie heeft Dura Vermeer in het ontwerp van de brug zonnepanelen laten intekenen. “Het bieden van ruimte voor innovatie was een bewuste keuze waar we bij weg- en waterbouwprojecten vaker voor kiezen”, aldus de gemeente.
Eerdere proeven met de Wattway-panelen elders in Nederland en het buitenland vielen tegen. “Innovaties zijn per definitie niet uitontwikkeld, maar zijn er om te kunnen doorontwikkelen”, zegt het college. Volgens de gemeente heeft de test wel ‘waardevolle informatie’ opgeleverd: “Soms moeten we echter bij dit soort pilots constateren dat het resultaat achterblijft op de verwachting”, aldus de gemeente. Volgens het gemeentebestuur is er niet veel geld verloren gegaan met het verlies van de zonnepanelen en waren de zonnepanelen onderdeel van het ontwerp van de brug. De hele realisatie van de Boekelosebrug is volgens de gemeente binnen de begroting gebleven.