Een mogelijke verdubbeling van het aantal goederentreinen dat door Twente dendert binnen nu en acht jaar tijd. Dat verwacht staatsecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. Voor Hengeloërs die langs het spoor wonen, is dit schrikbeeld geen verrassing. “Dit wisten wij natuurlijk al. Wat het met je doet? Je voelt je machteloos”, zegt Hans Heerze van actiegroep No Rail Hengelo.
Het aantal goederentreinen dat door onze regio komt gaat naar verwachting de komende jaren verder groeien. Volgens staatsecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat gaat het aantal mogelijk verdubbelen. Reden: de aanleg van een extra spoorlijn tussen Emmerich en Oberhausen in Duitsland. Door de werkzaamheden kunnen delen van de bestaande spoorlijn niet gebruikt worden. Hierdoor rijdt een deel van de treinen om via Twente.
Met een mogelijke verdubbeling van het aantal goederentreinen in het vooruitzicht wordt het Twentse spoor nog voller dan het al is. Vooral het traject Wierden – Hengelo is druk, want daar komen de sporen van en naar Deventer en Zwolle samen.
De gemeente Hengelo vraagt zich af een verdubbeling van het aantal goederentreinen gaat passen: “Meer capaciteit voor goederentreinen zou mogelijk ten koste kunnen gaan van de capaciteit die beschikbaar is voor het personenvervoer. Daar hebben wij zeker zorgen over”, zegt een gemeentewoordvoerder. Het stadsbestuur zegt in gesprek te zijn met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het goederenvervoer in Twente.
In 2021 reden er 7600 goederentreinen door Hengelo. Van die goederentreinen reden er volgens het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zo'n 3900 treinen overdag, 1400 's avonds en 2200 's nachts.
Voor Hans Heerze van actiegroep No Rail Hengelo komt dit nieuws niet als een verrassing. De actiegroep spreekt zich al jaren uit tegen de goederentreinen en de daarmee gepaarde overlast die het voor omwonenden oplevert. “Hier hebben wij al jaren voor gewaarschuwd, maar onze zorgen worden gewoon weggespeeld door Den Haag.”
Volgens een rapport van het ministerie is er de kans dat het aantal goederentreinen verder zal stijgen. In het meest voorzichtige scenario kan dit in 2030 oplopen tot 13.400 treinen per jaar en in het worst case scenario tot maximaal 17.000 treinen per jaar.
De vraag naar vervoer van goederen over het spoor gaat de komende jaren verder toenemen en vanwege de werkzaamheden aan het Duitse spoor kan de Betuweroute niet optimaal gebruikt worden en worden treinen omgeleid.
Volgens Heerze hebben gemeenten die langs het spoor wonen geen invloed op het aantal goederentreinen: “Gemeenten hebben geen fluit te vertellen. Gemeentes zoals Borne monitoren de situatie wel heel enthousiast, maar lobby'en niet. Den Haag bepaalt.”
De gemeente Hengelo zegt dat er wel gesprekken zijn met Den Haag en andere overheden en belangenorganisaties. Ook wordt er momenteel onderzoek gedaan naar nut en noodzaak van het goederenvervoer naar Noord- en Oost-Europa. “Vanuit de regio is ingebracht dat het belangrijk is om eerst goed onderzoek te doen naar nut en noodzaak van het goederenvervoer en dat het nodig is om Duitsland in dat onderzoek te betrekken”, aldus de gemeente Hengelo.
Volgens de gemeente zal naar verwachting de geluidsoverlast niet toenemen. De geluidsniveaus op het traject Hengelo – Oldenzaal worden continu gemonitord. “Gelet op de trend van de afgelopen jaren verwachten we niet dat de trillingsniveaus sterk zullen toenemen.”