Verkeer
Stuur appje
Zoek

Mobiliteitsplan Hengelo: In alle wijken maximaal 30 km per uur en strakke regels voor deelscooters

20221125 mobiliteitsplan 2 GEMEENTE HENGELO
In het Mobiliteitsplan 'Heel Hengelo in beweging' worden nogal wat vergezichten geschetst.
Beeld: Gemeente Hengelo

In alle woonwijken gaat de maximumsnelheid omlaag naar 30 km/uur, de verkeerslichten worden steeds vriendelijker voor fietsers en voetgangers en er komen strakkere regels voor deelscooters en -fietsen. Dat zijn een paar punten uit het mobiliteitsplan 'Heel Hengelo in beweging', dat vanaf woensdag 30 november ter inzage ligt, maar waar wethouder Hanneke Steen nu al graag een inkijkje in geeft.

Vergezichten

In het document worden nogal wat vergezichten geschetst. De wethouder snapt dat veel Hengeloërs met name benieuwd zijn naar wat de plannen betekenen voor hun eigen wijk en hun eigen route van huis naar werk, maar vooralsnog gaat het om de grote lijnen: "We hebben via een enquête informatie opgehaald bij de Hengeloërs en mede aan de hand daarvan is nu dit plan opgesteld, maar als we straks met de verschillende onderdelen aan het werk gaan, krijgen mensen natuurlijk weer volop inspraak."

'Nergens harder dan 30 km per uur'

Wat zijn zaken waarover de Hengeloër graag z'n mening geeft? Steen weet er wel een paar: "Denk aan het verlagen van de maximumsnelheid in woonwijken. Nu al geldt op veel plekken een maximum van 30 kilometer per uur, maar we streven ernaar om op alle wegen in de wijken die limiet in te voeren. Dan komen er verkeersremmende maatregelen en er komen borden. Dat zal niet van het ene op het andere moment gebeurd zijn. We pakken het op wanneer we bijvoorbeeld met de riolering in zo'n straat aan de slag gaan." Of bijvoorbeeld de Breemarsweg, waar nu vaak veel te hard gereden wordt, ook een 30 kilometerweg wordt, kan de wethouder nog niet zeggen: "Maar die optie is er zeker."

“Nu al geldt op veel plekken een maximum van 30 kilometer per uur, maar we streven ernaar om op alle wegen in de wijken die limiet in te voeren.”

Deelscooters

Ook over de verrommeling van het straatbeeld door her en daar geparkeerde deelscooters hebben veel Hengeloërs een mening, weet Steen: "Maar we zullen aan de deelscooter en de deelfiets moeten gaan wennen. Deelvervoer is de toekomst." Ze wijst naar Hart van Zuid, waar de komende jaren volop gebouwd wordt, maar waar er niet voor elk huishouden twee parkeerplekken zullen komen: "Die mensen zijn straks aangewezen op andere vormen van vervoer. Ze wonen natuurlijk al dichtbij het station. Op- of overstappen kan bij zogeheten 'hubs'. We gaan nu uitzoeken op welke plekken in Hengelo zulke hubs moeten komen."

Sjoerd mertens
Lees ook
Hengelose scholieren denken mee over beter bereikbare stad in 2040

Slimme verkeersregelinstallaties

De gebruikers van de deelscooter helpen daarbij al een handje: de plekken waar deze scooters nu worden geparkeerd, zijn kennelijk de plekken waar ze het meest gebruikt worden. Bij alles wat de gemeente doet, wordt gekeken naar hoe de verkeersdeelnemer nu opereert. En als dat niet past in het toekomstplaatje van dit Mobiliteitsplan, wordt gekeken hoe het alternatief aantrekkelijker gemaakt kan worden. Hanneke Steen geeft een voorbeeld: "Je kunt automobilisten niet verbieden om bepaalde routes te nemen, maar je kunt ze wel ontmoedigen door de route anders in te richten, met drempels bijvoorbeeld. Andersom geldt hetzelfde voor fietsen. Door de verkeersregelinstallaties (vri's, red.) zo in te stellen dat de fietser snel door de stad kan, stimuleer je fietsgebruik. Neem de nieuwe vri's op de Oldenzaalsestraat: fietsers ervaren nu al tijdswinst. Overal in de stad gaat dit de komende jaren veranderen."

icon_main_info_white_glyph

Meer verplaatsingen, schaarsere ruimte

Wethouder Hanneke Steen: "We zetten in op een groeiende gemeente en dat betekent meer mensen, meer bedrijven en meer verplaatsingen. En dat allemaal in een ruimte die steeds schaarser wordt. Het mobiliteitsplan richt het vizier op de toekomst. Want hoe houden we onze gemeente in de toekomst leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar?"

Verlengde Laan van Driene

Er zijn nog geen geldbedragen gekoppeld aan (de deelplannen uit) het Mobiliteitsplan: "Bij alles wat we oppakken zullen we naar de raad moeten om krediet aan te vragen." In veel gevallen zal dat niet tot veel discussie leiden, maar twee hete hangijzers komen wel nadrukkelijk weer in beeld als het verkeer in Hengelo ondanks alle verbeteringen blijft vastlopen: de Verlengde Laan van Driene en de ongelijkvloerse kruising van de Kuipersdijk met het spoor, besluit wethouder Steen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.