De gemeente Hengelo krijgt 15 miljoen euro van het Rijk voor het verbeteren van de infrastructuur in de stad. Het geld is bedoeld om de toegankelijkheid van nieuwe woningbouwlocaties in de binnenstad en Hart van Zuid te verbeteren. In totaal stelt de rijksoverheid 7,5 miljard euro ter beschikking voor infrastructuurprojecten door het hele land.
Doel van de subsidie is om door een betere infrastructuur de bouw van in totaal 1.500 woningen in de binnenstad en Hart van Zuid te versnellen en te stimuleren. Hengelo heeft bij het Rijk aangetoond dat in Hart van Zuid en de binnenstad bereikbaarheids- en mobiliteitsmaatregelen hard nodig zijn om de woningbouw sneller uit te voeren. Voorwaarde is wel dat de helft van de woningen voldoende betaalbaar is en dat de bouw van de woningen binnen drie tot vijf jaar start.
Wethouder Gerard Gerrits zegt supertrots te zijn dat Hengelo het voor elkaar heeft gekregen om 'zo'n gigantisch groot bedrag' te hebben binnengehaald: "Wij zijn ontzettend blij met deze forse subsidie. Het is een geweldige bijdrage en vormt een stimulans om in beide gebieden meer woningbouw en een goede bereikbaarheid te creëren. Het bouwen van meer en betaalbare woningen is en blijft een belangrijke opgave voor ons college de komende jaren."
Hengelo doet de laatste tijd goede zaken als het gaat om het binnenhalen van subsidies. In september sleepte de stad ook al een bedrag van 4,8 miljoen euro binnen, bestemd voor de herinrichting van het gebied tussen de Marskant en de Beekstraat. Deze locatie wordt getransformeerd van winkelgebied naar woongebied. "In totaal heb je het wel over twintig miljoen euro in een paar maanden tijd", zegt Gerrits.
Van het subsidiebedrag van 15 miljoen euro dat de gemeente ontvangt, is zo'n 6,1 miljoen euro bestemd voor Lange Wemen voor het ontwikkelen van een parkeeroplossing. Het resterende bedrag, zo'n 8,9 miljoen euro is voor het creëren van een zogenaamde 'mobiliteitshub' in Hart van Zuid.
Hoe zo'n mobiliteitshub er concreet gaat uitzien, dat is nog niet onduidelijk. "We moeten dat allemaal nog verder uitwerken hoe we dat gaan doen en waar. Je kunt het wellicht invullen: ergens moet je kunnen parkeren en ergens stap je over op het openbaar vervoer", zegt Gerrits.
"We denken aan een centrale locatie in het gebied", zegt Sanne Elferdink, programmamanager van Hart van Zuid. "We moeten nog onderzoeken wat de beste plek kan zijn. Dat was ook afhankelijk van de subsidie, want zonder die steun kunnen we het niet doen. Nu kunnen we een onderzoek starten met betrokken partijen."
Het Centraal Station in Hengelo is al een plek waar verkeersstromen samenkomen en waar mensen over kunnen stappen op een ander vervoermiddel. De mobiliteitshub die straks in Hart van Zuid komt, moet worden gezien als een aanvulling daarop. "Het is de bedoeling dat je in de wijk een goede mobiliteitsoplossing hebt voor alle woningbouw die daar in de omgeving komt", zegt Joop Nijenhuis, programmamanager Binnenstad. "Hart van Zuid is niet alleen een wijk met huizen, tuintjes en de auto op eigen erf. Er komt ook een ander woonmilieu en daar wil je voorzieningen bij hebben."
Hengelo heeft vanuit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) een subsidie van 15 miljoen euro ontvangen. MIRT is een programma waarmee de Rijksoverheid de bereikbaarheid, veiligheid en ruimtelijke inrichting van Nederland wil bevorderen. Om snel stappen in het woningtekort te kunnen zetten, hebben de minister en staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) samen met regionale overheden zogeheten 'versnellingsafspraken' gemaakt. Het kabinet wil met de subsidies bereiken dat binnen nu en de komende 5 jaar circa 135.000 woningen gebouwd worden en goed bereikbaar zijn.