De Hengelose PvdA-fractie maakt zich zorgen over de toename van het aantal goederentreinen met gevaarlijke stoffen door Hengelo. Vanwege het ontbreken van het zogenaamde ‘derde spoor’ in Duitsland rijden veel goederentreinen nu tijdelijk om via Twente. Dit gaat naar verwachting in de komende jaren alleen maar meer worden, want van 2024 tot 2026 worden er werkzaamheden uitgevoerd. De Hengelose sociaaldemocraten hebben hierover nu aantal raadsvragen gesteld.
PvdA-raadslid Vincent ten Voorde wil van het college van B en W weten welke stoffen er vervoerd worden en in hoeverre inwoners zijn ingelicht over de verwachte toename van het aantal treinen in de nabije toekomst.
Het aantal goederentreinen is de afgelopen jaren ook al flink toegenomen. 2021 was het drukste jaar ooit wat betreft goederentreinen. Behalve via de Betuweroute rijden er ook veel treinen via de zogenaamde Brabantroute (traject Dordrecht-Venlo) en de Bentheimroute. De Bentheimroute loopt vanaf de Rotterdamse haven via Deventer, Almelo, Borne, Hengelo en Oldenzaal naar Duitsland. Het overgrote deel van de goederenwagons vervoert ongevaarlijke lading, maar een deel heeft stoffen aan boord die bij een ongeluk tot grote ellende kunnen leiden.
De reden dat de treinen via Twente rijden, is omdat er gedoe is bij de aansluiting van de Betuweroute op het Duitse spoor. De Betuweroute is speciaal aangelegd voor het vervoer van goederen en gaat bij Zevenaar de grens over. Alleen is er in Duitsland slechts een dubbelspoor, waardoor de goederentreinen het spoor met Duitse passagierstreinen moet delen.
Om de Betuweroute maximaal te kunnen benutten, moet er een derde spoorlijn worden aangelegd tussen Emmerich en Oberhausen, een spoortracé van een slordige zeventig kilometer lang. De werkzaamheden duren tot ongeveer 2026. Tot die tijd wordt een deel van de treinen omgeleid via Twente en dat gaan er de komende jaren dus steeds meer worden. Momenteel rijden er dagelijks zo'n 20 goederentreinen per dag met veel kabaal door Hengelo, wat met name bij mensen die langs het spoor wonen voor veel overlast zorgt.
De PvdA-fractie wil van het college weten welke soort gevaarlijke stoffen er over het Hengelose spoor gaan. In een eerder artikel maakte 1Twente al een analyse over welke stofcategorieën er vervoerd werden in 2021. Het overgrote deel van de stoffen betreft brandbare gassen en vloeistoffen. Voorbeelden zijn diesel, LPG en propaan. Een klein deel van de wagons heeft een giftig gas of vloeistof bij zich.
2021 was het drukste jaar op de Bentheimroute wat betreft goederentreinen: maar liefst 7600 denderden er door Hengelo. Van al die treinen waren 2903 ketelwagons en 2572 containerwagons gevuld met een gevaarlijke stof. Ter vergelijking: in 2016 reden er 6750 goederentreinen door Hengelo, waarvan 7639 ketelwagons en 510 containerwagons gevuld waren met gevaarlijke stoffen. Dat zijn ter verhouding een stuk meer dan in 'recordjaar' 2021.
Volgens Brandweer Twente zijn ze 'goed voorbereid' op eventuele incidenten met gevaarlijke stoffen op het spoor.