Bart Eshuis uit Hengevelde is van jongs af aan bezeten van radiomaken. Daarnaast is hij werkzaam als docent aan het Montessori College Twente in Hengelo. Die twee werelden komen perfect samen in zijn nieuwe bedrijf Podcast in de Klas, waarbij hij leerlingen de kneepjes van het maken van een podcast bijbrengt. Met zijn bedrijf is Bart Eshuis één van de vijf genomineerden voor de Startersprijs Midden Twente.
"Ik maak al heel lang een radioprogramma bij Hofstreek FM (de lokale omroep van de gemeente Hof van Twente, red.) en geef maatschappijleer aan het Montessori College Twente in Hengelo. Daar heb ik met de leerlingen ook al heel wat podcasts gemaakt. Zo ontstond langzamerhand het idee om dit ook bedrijfsmatig te gaan doen. Ik wilde al eerder beginnen, maar toen corona toesloeg, heb ik dat idee moeten uitstellen tot eind vorig jaar. In december 2021 heb ik me ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en kon ik beginnen. Inmiddels sta ik nog twee dagen per week voor de klas en ben ik drie dagen per week met Podcast in de Klas op pad."
Eshuis is een selfmade radioman: "Audiotechniek en presenteren zitten bij mij in het bloed. Ik heb bij 3FM een cursus presenteren gevolgd, maar het meeste heb ik mezelf aangeleerd en ik kijk veel bij anderen af." Hij prefereert radio boven tv, geluid boven beeld: "Beelden zijn zo definitief en zo 'in your face'. De fantasie die je ontwikkelt bij het luisteren naar radio en podcasts heb ik altijd geweldig gevonden."
Als een school hem uitnodigt voor een lesje podcast maken, krijgen de leerlingen eerst een voorbereidende opdracht toegestuurd. "Op het moment dat ik dan op locatie kom met m'n pop-upstudio, hebben ze al een idee uitgewerkt en een script gemaakt. Mijn rol is op dat moment vooral faciliterend, ik help ze met de technische kant. Zelf zorgen ze voor de inhoud. Ik kan natuurlijk wel ideeën aandragen. Zo leer ik ze dat ze zoveel mogelijk open vragen moeten stellen. Daarmee houd je een gesprek beter gaande."
De leerlingen leren tijdens de lessen niet alleen een podcast op te nemen, ze ontwikkelen volgens de Hengeveldenaar ook andere vaardigheden: "Samenwerken is heel belangrijk, ze zijn heel actief bezig met taal en werken aan hun spreekvaardigheid."
Eshuis' doel is dat leerlingen leren omgaan met nieuwe media, dat ze na afloop zelf trots zijn op wat ze gemaakt hebben en dat de school de podcasts kan gebruiken, bijvoorbeeld om de school te promoten: "Podcasts maken is natuurlijk echt iets van nu. Scholen willen graag uitdragen dat ze bezig zijn met dit soort innovatieve vakken."
De gemeenten Borne, Hengelo en Hof van Twente reiken jaarlijks de Startersprijs Midden Twente uit. De genomineerden dit jaar zijn, naast Podcast in de Klas, Cirqll uit Borne, Studio LDE uit Delden en Insyte technology en SMAAK28, allebei uit Hengelo. Op maandag 14 november wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het Starterscafé in de Schouwburg Hengelo. Info over het programma van het Starterscafé en aanmelden via: www.rozgroep.nl . Info over de prijs vind je hier.
Zo'n zestig klassen heeft-ie nu de fijne kneepjes van het vak bijgebracht. Dat gaat van basisonderwijs via voortgezet onderwijs tot MBO en HBO. "Voor welke klassen ik het liefst sta? Da's een gewetensvraag. Hoe hoger het niveau, hoe leuker ik het zelf vind om te doen. Soms maken ze zelfs podcasts die ook voor anderen goed te beluisteren zijn. Van een bijna professioneel niveau. Ik heb al een groep gehad die een podcast heeft gemaakt met 'coming out' als thema. Dat leverde heel persoonlijke verhalen op, echte pareltjes."