Verkeer
Stuur appje
Zoek

Voor drie ton aan contant geld opgenomen: Hengelose zorgaanbieder lijkt gebruikt als melkkoe

Stichting Gewoon Doen Zorgfraude RTV Oost
Rond het faillissement van de Stichting Gewoon, Doen! hangt de zweem van zorgfraude.
Beeld: RTV Oost

Een aangeschafte keuken en auto, 300.000 euro aan contant opgenomen geld, verdwenen telefoons en laptops en overboekingen naar de rekening van de bestuurder: rond het faillissement van de Stichting Gewoon, Doen! hangt de zweem van zorgfraude. De curator overweegt aangifte te doen tegen de thuiszorgorganisatie uit Hengelo, veel partijen wachten nog op bakken met geld.

Curator

Voor 301.670 euro aan contant geld. Dat is in de jaren 2019, 2020 en 2021 opgenomen bij de Rabobank in Enschede, vanaf de rekening van de Stichting Gewoon, Doen!, dat naar eigen zeggen onder meer thuiszorg aanbood. Maar waarom het contante geld is opgenomen, voor welk doel, en waar het nu is: dat is volstrekt onduidelijk. "Bestuurders wijzen naar elkaar. Het geld lijkt heel bewust onttrokken", stelt curator Carl Luttikhuis in een reactie.

NOW-aanvraag zonder personeel

En zo zijn er veel meer losse eindjes te vinden rond het faillissement van de stichting, blijkt uit het laatste verslag van de curator. De volledige inventaris lijkt plotsklaps verdwenen, boekhoudkundig is het een janboel. In de laatste fase voor het faillissement zijn veel privé-aankopen gedaan en een NOW-aanvraag voor 100.500 euro werd verstuurd terwijl er op dat moment geen personeel meer werkzaam was. En dan is er nog een ander faillissement waar enkele bekende gezichten een rol in speelden.

Longlife en Gewoon, Doen!

De bestuurder en een oud-bestuurder van Gewoon, Doen! (broers) waren eerder actief betrokken bij Longlife Thuiszorg, onder meer als directeur. Daar vochten twee vroegere hartsvriendinnen elkaar als zorgbestuurders de tent uit, de zaak ging in november 2020 op de fles. De twee broers stapten eerder al over naar Gewoon, Doen!, en namen een groep cliënten mee.

Gewoon, Doen! huisde op hetzelfde adres in Hengelo in exact dezelfde kamer als Longlife eerst deed. Nu zijn beide organisaties failliet.

Gewoon, Doen! werd al mede aansprakelijk gesteld voor het faillissement van Longlife, vanwege het met voorbedachte rade overnemen van personeel en cliënten, zonder daar een vergoeding voor te betalen. Toen lag de schuldenlast op 1,7 ton. Bij Gewoon, Doen! staat de teller inmiddels op zo'n 5,5 ton, terwijl de kans groot is dat daar nog een miljoen aan schulden bij komt.

850.000 euro

De Belastingdienst eist nog zo'n 3 ton terug, negen andere partijen komen samen tot een openstaand bonnetje van 2,5 ton. Maar de grootste schuld lijkt nog opgevraagd te moeten worden: de rekening van Menzis waar het faillissement mee begon: 850.000 euro.

Dat bedrag keerde de zorgverzekeraar uit voor volgens de stichting geleverde zorg, maar bij een controle bleek Gewoon, Doen! gebruik te maken van ongekwalificeerd personeel. En ook de administratie bleek niet te achterhalen. Of er daadwerkelijk zorg is geleverd, is daardoor onduidelijk.

Reden voor Menzis om het gehele bedrag terug te eisen en verdere betalingen stop te zetten. Personeel kon vervolgens niet meer betaald worden, waarna een oud-medewerker het faillissement aanvroeg. Menzis moet de vordering nog wel formeel indienen bij de curator.

“Hier heeft iemand de gebraden haan uitgehangen”

Verdwenen laptops en telefoons

Mobieltjes, laptops, meubels en andere apparatuur: het staat allemaal op de inventarislijst van de stichting, met een geschatte totaalwaarde van 45.000 euro. Maar de curator heeft tot nu toe niks terug kunnen vinden. Een aangeschafte keuken en auto zijn te herleiden naar een oud-bestuurder, maar daar staan verder geen afspraken over op papier.

De curator vond ook overboekingen vanaf de stichting naar de rekening van de bestuurder, en in de laatste fase - vlak voor het definitieve faillissement - is er vanaf de stichtingsrekening geleefd. Of, zoals de curator stelt: "Daar heeft iemand de gebraden haan uitgehangen". Onder meer uitgebreide etentjes zouden ermee zijn betaald.

Aangifte

Al met al klinkt de conclusie van de curator helder: onbehoorlijk bestuur. Er is veel geld uit de stichting verdwenen, zonder dat herleidbaar is waar dat geld terecht is gekomen. De curator overweegt aangifte van fraude en verduistering te doen, maar zal zijn onderzoek eerst nog verder afronden.

Dit artikel is gepubliceerd in samenwerking met oost
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.