Hengelo gaat niet voor volgend jaar aan de slag met het slechte klinkerwegdek van onder meer Willemstraat en Emmaweg. Dit laat het college weten op vragen van de Hengelose SP-fractie. Belangrijkste reden is dat er nog met zwaar materieel over deze straten wordt gereden, vanwege werkzaamheden in de directe omgeving. "Nu herstraten zou zonde zijn, ook al is bekend dat het comfort van de straten te wensen overlaat."
Vorig jaar juli al vroeg de fractie naar de 'belabberde staat van onderhoud van een aantal wegen grenzend aan de binnenstad van Hengelo', met name de Willemstraat en de Emmaweg en delen van de Tuindorpstraat, Krabbenbosweg en Industriestraat.
Het college liet toen weten dat na de herinrichting van Marskant, Deldenerstraat en Mitchamplein een deel van deze wegen aangepakt zou moeten worden en gaf aan dat voor de Emmaweg en Willemstraat als eerste prioriteit te zien. Het zou dan moeten gaan om herbestrating, níet om herinrichting tot zogeheten 'fietsstraat', een wens van de SP.
Een jaar later vraagt de partij zich af hoe het ervoor staat: "We constateren dat de genoemde werkzaamheden zijn afgerond, maar dat de door ons aangemerkte wegen alleen maar zijn verslechterd en nog niet zijn aangepakt. Wij constateren dat het de fietser, voetganger en scootmobielgebruiker lastig gemaakt wordt en dat hij ontmoedigd raakt om deze wegen te gebruiken."
Het college laat nu weten dat Emmaweg en Willemstraat pas worden aangepakt als de projecten in de omgeving zijn afgerond. Denk bij de Willemstraat vooral aan de werkzaamheden aan de Marktstraat en het Marktplein. De technische staat van de straten valt volgens de gemeente nog wel binnen de veiligheidsnormen. "Zodra de genoemde projecten zijn afgerond, worden de Willemstraat en de Emmaweg aangepakt. We verwachten dat dit in 2023 zal zijn."
Ook stelde de SP vragen over de aanpak van wegen die uitmonden op de fietssnelweg F35: "Is het fietsbeleid niet gediend is bij een aanpak van fietswegen die aantakken op de F35?" Het college vindt dat niet per se: "De F35 is de drager van het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente. Het netwerk takt aan op de F35, daar waar dit logisch is. Dit gebeurt in overleg met de provincie en Twentse gemeenten. Het is dus niet zo dat een straat die aansluit op de F35, ook automatisch onderdeel uitmaakt van het fietsnetwerk. Dit betekent dus ook dat de onderhoudsstandaard anders kan zijn."
Of en wanneer een aantal van de genoemde straten wordt heringericht tot fietsstraat (waar de auto te gast is) is volgens het college afhankelijk van de afwegingen binnen het mobiliteitsplan, dat later dit najaar naar de raad gaat: "Wij vinden zeker dat er kansen liggen om het fietsnetwerk verder te verbeteren. In het mobiliteitsplan is het uitgangspunt om het hoofdroutenetwerk verder te verfijnen tot een meer samenhangend geheel aan fietspaden. Wanneer we de afwegingen in het mobiliteitsplan gaan uitwerken in deelplannen, komen deze kansen voor verbetering aan de orde."
Overigens maakt de gemeente excuses voor de te late beantwoording van de vragen. Deze zijn op 19 juli gesteld en werden pas op 27 september beantwoord, zo'n tien weken later, waar schriftelijke vragen in principe binnen zes weken beantwoord moeten worden.