Verkeer
Stuur appje
Zoek

Enschedese Caitlin Bakker (25) wint Saxionversie van Dragons Den met uniseks kledingbedrijf

Caitlin Bakker (25) heeft met haar genderneutrale kledinglijn de jury weten te overtuigen bij Saxions' eigen Dragons Den. De jonge onderneemster heeft grote plannen en wil met haar start-up Rebellious Statement het grootste uniseks-kledingmerk van Nederland worden.

Dragons Den is vooral bekend van de televisie. In de show krijgen beginnende ondernemers de mogelijkheid hun ideeën te presenteren bij potentiële investeerders. Hogeschool Saxion hield een eigen versie van dat tv-programma. Afstudeerders van Saxion met een eigen bedrijf konden deelnemen.

Geen punt van kritiek

Deelnemers stuurden een video in waarin ze hun eigen bedrijf voorstelden. Hun collega’s beoordeelden die productie. Caitlin kwam daar als favoriet uit en ging de strijd aan met vier andere kandidaten. Ze won met gemak: de jury kon geen puntje van kritiek vinden. Haar prijzen: een mooi artikel, een fles Moët en een coachingstraject van de school.

Transgenders

De jonge onderneemster kocht tijdens de coronapandemie vrouwenkleding in om die door te verkopen. ʺMaar dat was saai. Er ontstond geen creatief procesʺ, aldus Caitlin. Tijdens haar opleiding Creative Business wilde zij haar eigen kledinglijn voor vrouwen opzetten. Maar toen ze las over de moeite van transgenders om van mannen- naar vrouwenkleding te switchen, veranderden haar plannen.

ʺHet duurt gemiddeld vier jaar voordat een transpersoon durft te switchen. Als ik de moeilijkheid kan wegnemen door het creëren van uniseks kleding dan doe ik dat met alle liefde“, vertelt de gewezen Saxionstudent die er overigens bij zegt dat transgenders 'niet per se mijn hele doelgroep zijn'.

Markt

De markt voor genderneutrale outfits is overigens sterk vergroot. De zoekcijfers voor die kleding is volgens Caitlin de afgelopen twee jaar met 200 procent gestegen. De trend komt uit de Verenigde Staten overwaaien, want daar is uniseks kleding al jaren niet meer weg te denken.

Productie

De onderneemster koopt kledingstukken en ontwerpt de print met programma’s als Illustrator of InDesign en maakt vaak gebruik van quotes en statements. Maar die mogen niet te ver gaan. ʺDat heb ik wel geprobeerd. Maar dat liep echt niet“. De designs laat zij in Enschede op de kleding drukken.

Ambities

Nu zij klaar is met haar opleiding heeft Caitlin Bakker meer tijd voor Rebellious Statement. De Enschedese kreeg een eigen ruimte voor haar bedrijf op Saxion en heeft al een medewerkster. Een marketing- en communicatieplan helpt haar om nog succesvoller te worden, want Caitlin wil meer bereiken: ʺIk vind ambitieuze mensen altijd leuk. Als je geen ambities hebt wordt het saai.“ Over vijf jaar 'wil ik een aantal winkels hebben'. Dat wordt dan de volgende grote stap naar het grootste uniseks kledingmerk van Nederland.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.