De rijke geschiedenis van de Hengelose industrie wordt met trots vertelt in Oyfo Techniekmuseum. Alleen is dit slechts een klein deel van alle objecten die het museum in bezit heeft. Vijf Hengelose kunstenaars kregen de opdracht van Oyfo om archiefonderzoek te doen en aan de hand van 'vergeten' objecten een installatie te maken.
Eén van de kunstenaars die door Oyfo naar het depot is gestuurd is Renata de Frankrijker. In het depot ligt van alles; van de bekende fabrieken als Stork, Heemaf en Holec, tot de wat kleinere fabrieken als Seahorse en HTW. “In het depot en archief is een overvloed aan materiaal. Je doet ontzettend veel indrukken op”, zegt de beeldend kunstenaar. Met de gevonden voorwerpen wordt een installatie gemaakt.
Voor De Frankrijker viel het oog op schilderijen van de Hengelosche Trijpweverij (HTW), een textielfabriek dat stof voor meubels en wandbekleding produceerde. “Ik heb gekozen voor HTW, omdat het een kleinere fabriek is. Er is niet veel tastbaar van HTW, op een paar straatnamen na. Met mijn installatie wil ik de geschiedenis van de fabriek inzichtelijker maken en het meer onder de aandacht brengen.”
HTW werd in 1901 opgericht. Directeur Eduard Verkade wilde eigenlijk acteur worden, maar zijn aanstaande schoonvader textielfabrikant Dirk Willem van Wulffen Palthe wilde Verkade als directeur hebben. Een paar jaar later veranderde de fabriek van eigenaar. De fabriek kwam niet ongeschonden uit de Tweede Wereldoorlog, want het fabrieksgebouw werd verwoest tijdens het bombardement op Hengelo van oktober 1944. In 1946 werd de productie weer opgestart en begin jaren tachtig viel het doek voor HTW.
Naast Renata de Frankijker hebben kunstenaars Pier van Dijk, Ria Geerdink, Ole Nieling en Marnix van den Berg ook meegewerkt aan het project, met allemaal een eigen inbreng. De tentoonstelling ArchiefArk is tot 23 december te bezichtigen bij Oyfo Kunstenpodium.