Verkeer
Stuur appje
Zoek
Thumbnail Schermafbeelding 2022 09 08 om 10 53 56
1Twente Nieuws
Enschede
Twente

Twente Airport is de kraamkamer van het elektrisch vliegen

Twente Airport, de kraamkamer van het nieuwe vliegen. We vliegen in een klein elektrisch vliegtuig met een maximumsnelheid van 150 kilometer per uur, op een hoogte van vier kilometer met een vliegbereik van ongeveer 50 minuten. Met de komst van de e-flight academy, krijgen geïnteresseerden de kans om lessen te volgen. 1Twente maakte een proefvlucht.

Proefvlucht

Vliegtuiginstructeur Rob legt uit hoe zo’n elektrisch vliegtuig werkt. Vervolgens neemt redacteur Bo Bruinink van 1Twente mee voor een proefvlucht. De reis duurt niet al te lang. Na een paar minuten is het vliegtuig weer veilig geland op de luchthaven.

De kraamkamer van de duurzame luchtvaart

Jan Schurink, directeur van Twente Airport in Enschede, heeft de ambitie om luchtvaart duurzaam te maken. Nieuwe soorten toestellen worden in Enschede getest en dat heeft een reden. Twente Airport is geen Schiphol; het is rustig op en boven de waardoor er ruimte is voor prefvluchten.

Het vliegveld beschikt nu over vier vliegtuigen met een elektromotor. De maximumsnelheid is ongeveer 150 kilometer per uur en er kan een klein uur worden gevlogen. Voor piloten met een vliegbrevet is de e-flight academy een kans om een certificaat te bemachtigen om elektrisch te mogen vliegen.

Het verschil

‘’Deze vliegtuigen vliegen veel stiller. Zoals een Tesla anders rijdt dan een auto met benzinemotor, vliegt een elektrisch vliegtuig anders dan een kerosine vliegtuig’’, aldus Schurink. Ook zijn elektrovliegtuigen makkelijker te onderhouden. De techniek zit simpeler in elkaar, ze hebben minder bewegende onderdelen en gaan veel langer mee. Elektrisch vliegtuigen vliegen op waterstof. Nadeel is de hoge prijs van waterstof, die is duurder dan kerosine. Hoelang die prijs zo hoog blijft, is onbekend. Er wordt onderzoek naar gedaan.

De toekomst van elektrovliegen

“Vliegtuigen zijn nu nog een een sigaar met vleugels aan beide kanten en een staartstuk’’, vertelt Schurink, ‘’Hoe de nieuwe exemplaren eruit gaan zien, weet ik niet, maar vliegtuigen moeten duurzamer worden en niet meer op kerosine vliegen’’. De directeur van Twente Airport zegt dat de toekomst aan het elektrisch vliegen is. De huidige ontwikkelingen laten al zien dat vliegtuigen hele andere vormen krijgen om de weerstand te verlagen. Verticaal opstijgen in plaats van horizontaal zou zo’n verandering kunnen zijn.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.