Als er één ding opvalt bij de finish van de Enschedese Fietsvierdaagse is het dat e-bikes eerder regel dan uitzondering zijn. Deelnemers aan de 47e editie van het fietsevenement druppelen dinsdagmiddag langzaam binnen op de Oude Markt. Iets dat ook opvalt bij hen: louter stralende gezichten. Dag één van vier was een succes.
Op deze eerste dag maakten 550 deelnemers de tocht richting Oldenzaal en Ootmarsum. Mary en Yvon reden 55 kilometer. Curieus, want er waren alleen routes van dertig, vijftig of zeventig kilometer. “Verdwaald. Dat krijg je ervan als je te veel met elkaar praat.” De vriendinnen hebben daar overigens nog niet genoeg van. “Nu gaan we het terras op.”
Wim doet al mee vanaf het begin. “Meer dan veertig jaar. Maar het gaat nooit vervelen, je ziet elke keer nieuwe dingen.” Deze dagen fietst hij in een groepje van vier. Hun relatie? “De ene is de zwager van de ander en die is daar dan weer de vrouw van en…” Ze kennen elkaar goed, laten we het daarop houden.
Als de verslaggever een blik op de fietsen van de vier werpt, denkt hij even een unicum voor zich te hebben: geen e-bikes!? Maar dan ziet hij in acht vragende ogen een gapende generatiekloof. “Je bent nog geen expert, zie ik.” Gerda wijst naar haar fietstas. “Daar zit de accu. En zelfs een reservebatterij, voor het geval dat.”
Ruim 52 procent van de recreatieve fietsers in Nederland reed in 2021 meestal op een elektrische fiets, blijkt uit onderzoek in opdracht van de ANWB. Dat percentage wordt bij de Enschedese vierdaagse ruim overschreden. “Je ziet ze inderdaad veel”, zegt organisator Rik Ottink van Livio. Het verklapt iets over de leeftijd van de deelnemers. “Maar er zijn ook mensen die de zeventig kilometer doen zonder hulp.”
“Het voordeel van de e-bike is dat mensen die eerst alleen nog dertig kilometer konden, nu de vijftig kilometer kunnen doen”, vervolgt Ottink. “En er zijn mensen die in het verleden moesten afhaken omdat dertig te ver werd. Zij kunnen nu weer fietsen.”
Deelnemers van wie de elektrische tweewieler onverhoopt uitgeput raakt onderweg hoeven niet met de gebakken peren te zitten. Naast de mens kan namelijk ook de e-bike even opladen bij de stempel- en controleposten.
Maar is dat dan niet een beetje valsspelen, zo’n e-bike? “Nee nee nee!”, lacht deelnemer Jan. Hij reed er vijftig kilometer mee. “Maar vroeger had je er moeite mee en nou gaat het heel makkelijk.”
Voor Mannes was het de eerste keer in z’n leven dat hij de vierdaagse reed op de elektrische fiets. “Da’s zo lekker joh. Ik ben helemaal niet moe. Morgen dus maar twintig kilometer erbij op! Heerlijk, door het geweldige Twentse landschap.” Even later leert de verslaggever welk voordeel de bespaarde energie en tijd nog meer hebben: op het terras ziet hij Mannes zitten, met zijn fietsgezelschap.
Woensdag voert de vierdaagse langs Beckum en Delden, donderdag worden Losser en de grensstreek bezocht en vrijdag gaat de route afsluitend langs Buurse en Haaksbergen.
De 47e Fietsvierdaagse van Enschede is van dinsdag 26 t/m vrijdag 29 juli 2022. Deelnemers kunnen vier dagen fietsen, maar minder dagen is ook mogelijk. Dagelijks wordt gestart van 8.00 uur tot 12.00 uur vanaf de Jacobuskerk op de Oude Markt. Er zijn routes van 30, 50 of 70 kilometer per dag. Alle tochten trekken door het Twentse landschap of de grensstreek met elke dag een andere omgeving, onderweg is er tijd voor pauzemomenten en horecabezoek. Aan deelname zijn kosten verbonden. Inschrijven kan nog iedere ochtend bij het startpunt. Klik hier voor meer informatie op de website van organisator Livio.