Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Hengelo

Honderd jaar oude roeiboot laat watersporthart sneller kloppen bij Twentse Roeivereniging Tubantia

Wie via de Oelerbrug in Hengelo het Twentekanaal kruist, ziet ze regelmatig op het water: de watersporters van de Twentse Roeivereniging Tubantia. In de werkplaats bij het clubhuis is een groep vrijwilligers druk bezig met een wel heel bijzonder project: het opknappen van een oude roeiboot van meer dan honderd jaar oud.

Meer dan honderd jaar oud

In het clubgebouw is het een komen en gaan van mensen. De vereniging heeft een zeer ruime vloot van diverse type boten, waaronder een aantal historische. In de werkplaats is een groep mannen al maanden druk bezig met de restauratie van een houten boot én niet zomaar eentje.

"Dit is wel de trots van de vereniging," zegt Roeland Fens, zelf al jaren lid en vrijwilliger bij de club. Hij wijst naar een oude metalen plaatje met de merknaam Deichmann & Ritchie, een voormalige scheepsbouwerij uit 1885. "Het is een boot van meer dan honderd jaar oud. We hebben er drie van in de loods en dat is écht uniek. Er zijn er nog maar heel weinig overgebleven in Nederland."

"We doen dit om de boot drijvende te houden," zegt Jan van der Heijden, één van de mannen in de werkplaats die druk bezig. Hij wijst op de houten planken aan de zijkant van de boot die elkaar overlappen, ook wel gangen genoemd. "Door droogte in de zomer kunnen ze barsten. Ze moeten eigenlijk regelmatig in het water, maar dat lukt niet altijd."

Roeivereniging tubantia oude roeiboot 5 foto gerda minkjan
Een roeiboot van meer dan honderd jaar oud, is de trots van de Twentse Roeivereniging Tubantia. Vrijwilligers van de club leggen de laatste hand aan de renovatie van de oude roeiboot. Die kan er straks weer jaren tegenaan.
Beeld: Gerda Minkjan

Gespecialiseerde kennis

Het is altijd van belang om te zorgen voor de juiste omstandigheden en onderhoud. Om te zorgen dat de houten roeiboot weer jaren goed blijft, wordt hij aan de buitenkant afgeschuurd en wordt vervolgens twee keer in de dunne epoxy gezet, een soort lak. Daarna wordt de laag afgewerkt met polyurethaan om het te beschermen tegen UV-straling. "Dat doen we aan de binnenkant ook. Je krijgt dan een soort jasje waar geen water meer doorkan."

Het onderhoud aan de boten gaat altijd door en vraagt om specialistische kennis, zeker als het gaat om het renoveren van de historische vaartuigen. Veel oudere leden hebben in de loop der jaren veel kennis vergaard als het gaat om houtbewerking. "Het gaat eigenlijk over van mond op mond en door te doen." Tegenwoordig leggen de vrijwilligers hun kennis ook vast in een logboek.

“Zo'n boot is werkelijk geweldig om mee te mogen maken. Dat we dit hier in Hengelo hebben, is iets om trots op te zijn.”

Reis naar Berlijn

De roeiers zijn veel te vinden in hun thuishaven op het water tussen de sluizen van Hengelo en Delden, maar ze trekken er ook regelmatig op uit over de grens. Fens kijkt al uit om over drie weken met de honderd jaar oude boot naar Berlijn te gaan. "Zo'n boot is, zeker als je er verstand van hebt, werkelijk geweldig om mee te mogen maken. Dat we dit hier in Hengelo hebben, is iets om trots op te zijn. Dit is fantastisch, mooi Hengeloos Erfgoed."

Roeivereniging tubantia oude roeiboor IMG 0061
Vrijwilligers van de Twentse Roeivereniging Tubantia laten een oude roeiboot te water voor een roeitochtje over het kanaal
Beeld: Gerda Minkjan
icon_main_info_white_glyph

Ook roeien?

Een keer kennismaken met roeien? Kijk dan op de website de Twentse Roeivereniging Tubantia. Iedereen kan lid worden van de club, of je wel of geen ervaring hebt. Nieuwe leden krijgen eerst een aantal maanden roei-instructie en leggen vervolgens het examen basisroeivaardigheid af. Meer informatie is te vinden op: trvtubantia.nl.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.