Een onderzoek naar de haalbaarheid van de Noordtak is voorlopig van de baan. Dat zegt staatssecretaris Vivianne Heijnen (CDA) van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens Heijnen moet er eerst worden gekeken naar het brede probleem rond goederenvervoer in Nederland. Voor Hengeloër Maurits Sanders van actiegroep Geen Noordtak een hele opluchting.
De tegenstanders kunnen nu even op adem komen. Voorlopig rangeert staatssecretaris Heijnen het haalbaarheidsonderzoek naar de Noordtak op een zijspoor. Eerst wil Den Haag inzicht hebben in nut en noodzaak van het goederenvervoer in Nederland, maar omdat het een complex dossier is en er veel tegenstrijdige belangen spelen bij de verschillende partijen moet er eerst goed onderzoek komen, vindt de staatssecretaris. In het najaar wordt er opnieuw overleg gevoerd.
Voor de Twentse actiegroep Geen Noordtak en haar achterban is dit goed nieuws: “We zijn ontzettend opgelucht”, zegt Maurits Sanders van de actiegroep, die zich verzet tegen een eventueel nieuwe goederenspoor. “Het is een mooie stap terug in het proces, maar de Noordtak is nog niet definitief van tafel. We moeten wel alert blijven”, zegt Sanders.
Noordtak is de naam van een mogelijke goederenspoorlijn die vanaf Zevenaar door de Achterhoek en Twente aansluiting maakt op de bestaande spoorlijn Hengelo – Oldenzaal. De Noordtak wordt genoemd als één van de oplossingen tegen de overlast van goederentreinen op bestaande spoorroutes, zoals het tracé Deventer – Hengelo - Oldenzaal.
De Noordtak stamt uit de jaren negentig, maar kwam het laatste jaar weer op de agenda door een motie in de Tweede Kamer van VVD-kamerlid Peter de Groot. De motie roept op om een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren.
Voor Sanders en zijn medestanders is het duidelijk: de Noordtak is volgens hen geen oplossing voor de problemen. “Er is geen draagvlak bij inwoners, lokale politici en bestuurders. Het is niet de oplossing om de goederentreinen uit onze steden te weren.”
Voorstanders van de Noordtak, zoals sommige bewoners aan de bestaande spoorlijn en hun belangenbehartiger RONA, zien de Noordtak als een goed en veilig alternatief voor alle goederentreinen die nu door steden als Hengelo denderen. Momenteel rijden er dagelijks gemiddeld zo'n twintig goederentreinen dwars door Hengelo.