Staatssecretaris Heijnen van Verkeer gaat onderzoek laten doen naar de haalbaarheid van de Nedersaksenlijn, de directe spoorlijn van Enschede naar Groningen. Voorstanders van de verbinding juichen het onderzoek toe. "Want dit betekent dat de Nedersaksenlijn een stap dichterbij komt."
Het onderzoek wordt opgenomen in het MIRT, dat is het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport van het Ministerie van Infrastructuur. Vaak wordt er eerst zo'n onderzoek verricht en wordt er daarna een besluit genomen of de schop daadwerkelijk de grond ingaat. Staatssecretaris Heijnen zou aanvankelijk pas in het najaar een beslissing nemen over het al dan niet laten uitvoeren van een onderzoek, maar dat wordt nu dus naar voren gehaald.
"Dit is mooi nieuws voor Overijssel. Onze lobby voor betere wegen en betere spoorverbindingen lijkt zijn vruchten af te werpen", zegt gedeputeerde Bert Boerman bij RTV Oost, ook doelend op de miljoenen euro's die het Rijk steekt in de N36 en N50.
Er zijn al eerdere onderzoeken gedaan naar de Nedersaksenlijn. Uit berekeningen kwam toen naar voren dat de lijn tussen de 500 miljoen en 1,25 miljard euro gaat kosten. Daarvoor moet er onder meer een spoorlijn tussen Emmen en Musselkanaal aangelegd worden en gaat het spoor rondom Almelo op de schop.
In een ander rapport, dat eerder dit jaar uitkwam, concludeerden de onderzoekers dat vooral Groningen en Drenthe baat hebben bij de Nedersaksenlijn. De lijn is goed voor de leefbaarheid van de dorpen langs de lijn. Maar de verbinding zal niet zorgen voor fors meer werkgelegenheid in de gebieden, stellen de onderzoekers.
Vanuit Hardenberg zijn reizigers met de Nedersaksenlijn sneller in Groningen: de tijdswinst wordt geschat op zo'n twintig minuten. Maar van een veel snellere verbinding tussen Twente en het noorden is geen sprake: volgens recente berekeningen ben je van Almelo naar Groningen, via de Nedersaksenlijn, ongeveer 1 uur en 40 minuten onder. Nu is dat op de spoorverbinding via Zwolle net zo lang. Dat er geen verschil in reistijden zit, komt omdat de trein op de beoogde Nedersaksenlijn geen intercity is en dus op alle vijftien tussenliggende stations stopt.