De recent gevonden schat met middeleeuwse munten en sieraden uit het Springendal, die in februari werden tentoongesteld in Rijksmuseum Twenthe, blijft in Enschede. Directeur Arnoud Odding bracht dat nieuws vanmiddag, bij de opening van een spiksplinternieuw restauratieatelier in De MuseumFabriek.
Die vondst van gouden munten en enkel sieraden werd gedaan door amateurarcheologen. Een unieke vondst, zo bleek na onderzoek door experts van meldpunt PAN. De schat werd om die reden ondergebracht bij Rijksmuseum Leiden, die ze haar Twentse evenknie in bruikleen gaf. Nu is het eigendom overgedragen - de schat komt uit Twentse bodem, vertelt een uniek Twents verhaal en hoort dus in Twente thuis.
De verzameling munten en sieraden gaan onderdeel uitmaken van de vaste tentoonstelling van De MuseumFabriek, dat ook een depotmuseum is. Onder het dak van De MuseumFabriek - letterlijk - is een groot depot gevestigd waarin ruim driehonderdduizenden objecten met Twentse verhalen zijn ondergebracht. In de afgelopen maanden is dat depot verhuisd, mede om plaats te maken voor een restauratieatelier. Het grootste van Oost-Nederland.
De MuseumFabriek maakt inmiddels deel uit van een aantal van de belangrijkste landelijke netwerkorganisaties voor behoud van natuur- en cultuurhistorisch erfgoed. Dat het nieuwe atelier hier een plek heeft gekregen, is geen toeval.
De Heilige Antonius (van Padua) is de eerste die in het nieuwe atelier onder handen wordt genomen. Dat wil zeggen: zijn beeltenis. Die keuze voor het te restaureren beeldje - want dat is het - is vooral ingegeven door het feit dat Antonius de patroonheilige is voor verloren voorwerpen.
Zo’n depot is groot. De collectie is in de loop van ruim een eeuw opgebouwd door verschillende organisaties. Plokker doet regelmatig vondsten in het depot, die soms centraal staan in een aflevering van onze serie ‘In Depot’. Antonius is onmisbaar in een depotmuseum.
In de nabije toekomst wordt een deel van de collectie van De MuseumFabriek digitaal teruggebracht naar de plek van oorsprong. Plokker: “Die objecten uit het depot zijn ergens weggehaald en horen hier eigenlijk niet. Vaak weten we waar ze vandaan komen.” Door ze - ook al is het digitaal - terug te brengen, wordt hun verhaal afgemaakt.
De openingshandeling van dat nieuwe depot en het restauratieatelier, waarbij ook een fotostudio hoort, was een gezamenlijke onderneming van Odding, gedeputeerde Roy de Witte, hoofd TwenteLab Edwin Plokker en Ingeborg Smit, restaurator van Rijksmuseum Twenthe en De Museumfabriek.
Dit weekend zijn het nieuwe restauratieatelier en het depot in De MuseumFabriek geopend voor publiek.