Verkeer
Stuur appje
Zoek
Nieuws
Hengelo

Ook ChristenUnie Hengelo wil kabelgoottegel voor kabelprobleem laadpalen op openbare weg

Wie zijn elektrische auto veilig wil opladen in Hengelo op een openbare parkeerplaats vanuit huis en geen eigen oprit heeft, loopt tegen een probleem aan: losse kabels over de stoep zijn gevaarlijk vanwege struikelgevaar voor voetgangers en zijn daarom niet toegestaan volgens de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In een aantal gemeentes wordt inmiddels geëxperimenteerd met speciale kabelgoottegels, waarin kabels veilig weggewerkt kunnen worden.

Uitbreiding openbare laadpalen

Ook ChristenUnie Hengelo ziet gebruik van kabelgoottegels in Hengelo wel zitten. De partij stelde de afgelopen week vragen van het college van B & W en wil weten hoe zij aankijkt tegen de introductie hiervan in de stad om de toegankelijkheid van het trottoir en de parkeerplaats te waarborgen. In een brief aan het college wijst de ChristenUnie op een succesvol experiment in de gemeente Soest.

D66-raadslid Rik Oude Munnink stelde in augustus 2021 ook al eens vragen aan het college over invoering van de kabelgoottegel. Ook hij verwees naar het experiment in Soest. De gemeente Hengelo liet daarop weten een goot vanuit veiligheid en aanzicht een betere optie te vinden dan een laadkabel die los over de stoep wordt gelegd.

Elektrische auto pixabay
Lees ook
D66 Hengelo wil speciale tegels voor opladers elektrische auto's

De gemeente wees er wel op dat bij gebruik van een kabelgoot particulier bezit in gemeentegrond komt te liggen en dat nog uitgezocht moet worden welke juridische gevolgen dit heeft. Nog voor de zomer van 2022 stelt het college het nieuwe laadbeleid vast, met daarin ook de plekken van laadpalen op de openbare weg. Het onderwerp kabelgoten komt hierin ook aan bod.

Meer laadpalen

In Hengelo moeten de komende jaren meer laadpalen op de openbare weg komen, zodat opladen vanuit eigen huis niet nodig is. De komende jaren moeten er maximaal 250 palen bijkomen, waarvan er alvast 63 pro-actief worden neergezet. De overige palen worden pas geplaatst na een aanvraag door bewoners. Steeds meer mensen stappen over op elektrisch rijden en dat zorgt dat er steeds meer vraag komt naar nieuwe laadplekken.

De reden dat mensen kiezen voor opladen vanuit de eigen meterkast is dat het goedkoper is dan laden aan een openbare laadpaal van een energieleverancier. De gemeente wijst erop dat dit een ongewenst effect kan hebben op de belasting van het netwerk. 'Netbeheerders zijn betrokken bij de laadpaal-concessie die vanuit de provincies Gelderland en Overijssel wordt georganiseerd. Daarmee is het voor hen inzichtelijk welke belasting van het netwerk verwacht wordt op welke plekken. Dat inzicht ontbreekt, als iedereen thuis gaat laden."

icon_main_info_white_glyph

Wat zegt de APV?

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staan de gemeentelijke regels omschreven op het gebied van openbare orde en veiligheid. Volgens de AVP van Hengelo is het niet toegestaan om een voorwerp op de straat aan te brengen als dat voor het wegverkeer gevaar oplevert. (artikel 2:15). Ook mogen geen voorwerpen aangebracht worden of hangen lager dan 2,2 meter boven dat gedeelte van de weg. (artikel 2:19)

Zie ook: APV Hengelo: https://lokaleregelgeving.over...

37738 laadpaal
Lees ook
Netwerk elektrische laadpalen in Hengelo komende jaren drastisch uitgebreid
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.