Sinds de intrede van de elektrische fiets pakken steeds meer mensen de tweewieler om van A naar B te komen. Daardoor wordt het drukker op de fietspaden. Verkeerskundigen van de Provincie Overijssel hebben nu een proef ontwikkeld, waarbij slimme camera's groepjes fietsers kunnen detecteren om hen voorrang te geven op het snelle verkeer. Maandag start een proef hiermee langs de Rondweg tussen Hengelo en Borne. Het betreft een landelijke primeur.
Het idee is simpel, de techniek erachter knap ingewikkeld, vertelt gemeentewoordvoerder Pamela van Geldrop: "Fietsers gaan vanaf een bepaald, met borden aangegeven punt, in een gelijk tempo twee-aan-twee of achter elkaar fietsen. Op die manier moet er een ‘ketting’ ontstaan. De slimme camera’s, die aan beide zijden van de kruising zijn geïnstalleerd, weten dat er een groep fietsers nadert, waarna het verkeerslicht sneller of langer groen geeft. Zo kan de groep makkelijk doorfietsen. Als de fietsers het groene licht voorbij zijn, kunnen ze de groep weer ‘loslaten’. Het systeem beschouwt drie of meer fietsers als groep."
De proef is ontwikkeld door het bedrijf Sweco in samenwerking met deskundigen van de Provincie Overijssel. Kees Koster van de provincie legt uit: "Met deze proef willen we inzicht krijgen in de doorstroming van fietsers en de fietsveiligheid en het fietscomfort verbeteren. Ook wordt de proef gebruikt om de techniek van slimme camera’s en verkeersinstallaties te testen en te verbeteren."
Waar verkeerskundigen tegenwoordig veel uitdagingen met technologie proberen op te lossen, mikt deze proef op gedragsverandering. Koster: "Zorg dat fietsers als groep een verkeerslicht benaderen, dan hoeven automobilisten niet voor elke fietser te wachten. Dat is het idee. En omgekeerd kunnen fietsers sneller doorfietsen als ze bij het benaderen van het verkeerslicht al in elkaars buurt gaan fietsen. Daarmee worden ze dan beloond zou je kunnen zeggen."
Bij de ontwikkeling van de proef is uiteraard rekening gehouden met de AVG, kortweg de privacywet. Gemeentewoordvoerder Pamela van Geldrop: "De camerabeelden worden telkens binnen een halve seconde omgezet naar data. De gegevens vallen dus niet te herleiden tot specifieke mensen."
Hengelo krijgt de landelijke primeur. De proef zou eigenlijk al twee jaar geleden gehouden gaan worden, maar vanwege corona nam het aantal verkeersbewegingen toen zo dramatisch af, dat men gewacht heeft tot de pandemie voorbij was. Vanaf maandag 9 mei is het zover: fietsers die samen een groep van drie of meer vormen, krijgen zoveel mogelijk automatisch groen licht bij de oversteek op de Bornsestraat/Rondweg ter hoogte van Plein Westermaat. Wethouder Gerard Gerrits van verkeer, zelf een fervent fietser, is maandag om 8.00 uur aanwezig bij de aftrap van de proef, alsmede verschillende afgevaardigden van de provincie Overijssel
Als deze proef slaagt, willen Koster en co het uitrollen naar meer plekken in de provincie. Het kan ook zijn dat het nog wat fine tuning behoeft: "Stel dat auto's straks veel te veel stilstaan, als ze bij elke drie fietsers op de rem moeten, dan zouden we het aantal kunnen ophogen naar bijvoorbeeld vijf. En als dat werkt, zou je kunnen denken aan een groene golf richting het centrum; dat dus ook andere verkeersinstallaties op deze manier worden ingericht."
Blijft dit nu iets waar we alleen in Overijssel profijt van gaan hebben? Koster: "Wat mij betreft niet, maar wij gaan alleen over Overijssel. Straks is het aan Sweco om het te vermarkten in de rest van Nederland en verder." Tot het zover is, fungeren de Hengeloërs als, hopelijk, dankbare proefkonijnen.