Ze maakte net de acht jaar niet vol. Maar dan ook maar nét, het scheelt vier dagen. Al die tijd was Martha Riemsma als hoofdredacteur het gezicht van de Twentsche Courant Tubantia. Nu is er een einde gekomen aan dat tijdperk, waarin naast de papieren krant ook de digitale krant steeds belangrijker werd.
Bij haar aanstelling gaf Martha haar hoofdredacteurschap al een houdbaarheidsdatum mee. Al heeft ze die wel een beetje overschreden. Waar ze verwachtte zes à zeven jaar te blijven, werden het er dus acht. Na zo'n periode wordt het tijd voor vers bloed, vindt ze. Voor iemand die het met frisse energie gaat doen. Ze zou het meer organisaties aanraden.
Dat betekent overigens niet dat ze geen plezier meer heeft in haar werk. Helemaal niet juist. Maar ze wil voorkomen dat ze op een punt komt dat het niet leuk meer is: "Het is een baan die veel energie kost, maar ook oplevert. Ik deed het acht jaar lang met veel liefde."
Bij haar aanstelling was er veel te doen om haar achtergrond. Martha komt niet uit de journalistiek, maar uit de marketingwereld. Het zorgde ervoor dat ze een beetje werd weggezet als 'marketingdame'. Toch had ze wel degelijk affiniteit met journalistiek en met name ook met regionale journalistiek. Sterker nog: ze begon ooit op de redactie van de Twentsche Courant Tubantia om mee te denken over het verbeteren van de edities. Dat ze geen schrijversverleden heeft, is dan ook geen 'sta-in-de-weg' gebleken de afgelopen jaren. Althans, zo heeft Martha dat zelf ervaren. "Je zou het eigenlijk op de redactie moeten vragen," voegt ze er met een knipoog aan toe.
Het werd dus eigenlijk een terugkeer bij Tubantia. En een hele prettige: "De eerste dag op de reactie voelde als thuiskomen," zegt ze erover. "Eindelijk op een plek waar ik me prettig voel." En na een week wist ze zeker dat het een goede match was. "Toen wist ik: ik kan echt iets toevoegen met wat ik aan ervaring heb."
Haar opdracht als hoofdredacteur was duidelijk: de krant blijft belangrijk, maar zorg dat er een volwaardige app en website komen. Want net als bij andere kranten in de wereld daalt het aantal abonnees van de papieren variant, waar de vraag naar het digitale aanbod juist groeit.
Dat betekent dat ook bij Tubantia de aandacht in de afgelopen jaren is verlegd. En dat vergt ook een andere aanpak om in het grote online aanbod op te vallen. "Aandacht is schaars," zegt Martha. "Er is veel spannends te vinden op de mobiele telefoon." Het is zaak om je te onderscheiden, een proces waarin je gaandeweg leert hoe je dat het beste doet.
Dat gaat soms ook met vallen en opstaan. Zo werd het in de media een paar jaar geleden allemaal wat rellerig. "Daar zijn wij ook wel op mee gevaren", erkent ze. "Maar we zijn er nu wel achter dat de mensen die bereid zijn om voor ons online aanbod te betalen, kwaliteit willen. Zij willen geraakt worden door een goed verhaal."
Hoe die ontdekkingsreis zich verder voortzet, zal de tijd uitwijzen. Het zal in elk geval niet meer onder aanvoering van Riemsma zijn. Van wie wel, is nog niet bekend. Ook Martha heeft geen idee wie haar opvolger gaat worden. En daar gaat ze zich ook niet mee bemoeien. "Ik hoop dat hij of zij met dezelfde betrokkenheid aan de slag gaat als dat ik dat deed. De regionale journalistiek is een geweldig fenomeen."
En wat nu? Nu ze de redactiedeur achter zich heeft dicht getrokken? In ieder geval eerst genieten van de vrijgekomen tijd. "Ik heb mezelf heel luxe de lente en de zomer vrijgegeven om na te denken over wat ik hierna ga doen." Eén ding is zeker: ze blijft in de media.
En ze heeft ook al wat ideeën. "Ik zou wel wat meer willen maken. En ik ben gefascineerd door hoe discussies in de samenleving tegenwoordig in no time ontsporen. Het lijkt wel of we vergeten zijn hoe we met elkaar moeten praten. Daar ligt ook een rol weggelegd voor de journalistiek. Daar wil ik wel wat slims voor bedenken."