Wanneer de Nederlanders een weekendje weg plannen, moet het eens afgelopen zijn met de keuze voor Amsterdam of Utrecht. Als het aan Enschede Promotie ligt, is het de beurt van de grootste stad van Overijssel. Sinds het begin van april is de campagne “Wanneer ga jij naar Enschede?” begonnen. Reclame op de radio, bushokjes en een eigen City Magazine moeten mensen naar het oosten lokken.
“Enschede heeft een enorm breed aanbod aan activiteiten,” zegt Marieke ter Brugge van Enschede Promotie. Als aan haar gevraagd wordt waarom je een weekendje naar Enschede zou moeten, kan zij wel wat redenen bedenken. “We hebben musea, een theater, goed lopende horeca en je kan lekker winkelen. We hebben ook een mooi aantal hotels en B&B ’s in de stad. Alles is op loopafstand van elkaar dus dat is ideaal.”
Sinds 2015 is Enschede uitstekend bezig op het gebied van toerisme. Er zijn veel hotels geopend waardoor meer mensen konden overnachten, wat volgens ter Brugge volop gebeurde. Dankzij de coronapandemie ging het mis en daalde het aantal bezoekers. De campagne moet er voor zorgen dat het oude peil weer kan worden bereikt of zelfs nog betere resultaten worden behaald.
De campagne is voornamelijk gericht op de inwoners van Noord en Zuid-Holland. Maar moet er niet meer gekeken worden naar onze oosterburen? Tijdens enkele meetmomenten was het zo dat bijna de helft van de Enschedese dagtoeristen van de Duitse nationaliteit had. Toch wordt er bij deze campagne slechts in beperkte mate naar het oosten gekeken. Volgens ter Bruggen ligt dat aan de verschillende opvattingen over reisafstand.
“Voor een Duitser is een reistijd van twee uur prima voor een dagje weg. Wij Nederlanders vinden twee uur rijden echt veel te lang. Dan willen we meteen een overnachting erbij.“ Om deze reden worden de Nederlanders die in het westen wonen een geschikte doelgroep geacht voor een weekendje weg. Volgens onderzoek van INO research ligt er namelijk voor deze situatie het meeste winst te behalen. De bezoekers moeten juist wat langer in de stad blijven
Als onderdeel van de campagne is ook het City Magazine gelanceerd. Tijdens de ochtend van 6 april is het allereerste exemplaar getoond aan burgemeester Roelof Bleker. Het boekje laat volgens ter Brugge alles zien wat er in de stad te doen is. Niet alleen in het Nederlands, maar ook in het Duits en Engels. In de horeca en openbare plekken van de Twentse regio, zullen de toeristen het boek kunnen vinden en lezen. Voor mensen die hier op bezoek komen.
Bleker was zodanig onder de indruk van het magazine, dat hij het een goed idee vond om ze naar de nieuwe bewoners van de stad te sturen. Eerste exemplaar naar Roelof Bleker, Hij vond het een goed idee om naar de nieuwe bewoners van de stad te sturen. Bas Timmer, Enschede mooier dan Parijs voorwoord. Enschede Promotie kon zich wel vinden in dat plan. “We gaan kijken of dit kunnen bewerkstelligen,” aldus Marieke ter Brugge.