De nachttrein tussen Enschede en Zwolle (en vice versa) gaat voorlopig niet verdwijnen. Dat zegt de Provincie Overijssel in een evaluatie van de pilot. De afgelopen twee jaar is er getest met extra late intercity's tussen de steden in het weekend. En ondanks de corona-uitbraak is het aantal nieuwe reizigers op het traject verrassend genoeg gestegen, aldus de provincie.
De extra nachtritten zijn een uitvloeisel van een aangenomen motie in de Provinciale Staten, destijds ingediend door PVV'er Hidde Heutink (nu raadslid in Enschede). Doel is het verbeteren van de verbinding tussen Zwolle en Twente. In totaal gaat het om vier extra ritten per weekend, twee op vrijdag- en twee op zaterdagnacht. Dat houdt in dat de laatste trein vanuit Enschede naar Zwolle om 0.03 uur vertrekt en vanuit de provinciehoofdstad terug naar Enschede om 1.05 uur.
Afgelopen najaar is het aantal instappers geteld. Vanuit Enschede naar Zwolle zijn er vrijdagnacht gemiddeld 183 reizigers en op zaterdag 228 reizigers. Van Zwolle naar Enschede stappen er gemiddeld 81 reizigers op vrijdag en 102 reizigers op zaterdag in de laatste trein.
De reizigersaantallen zijn vergeleken met het aantal instappers voor de intrede van de nachttreinen. 'Zelfs met alle coronamaatregelen is er sprake van reizigersgroei, in oktober zelfs van 16 procent', aldus het provinciebestuur.
Opvallend is dat veel van de nieuwe reizigers geen afgekocht abonnement hebben en dus betalen voor hun reis. Meestal hebben ze eerder op de dag al een 'heenreis' gemaakt, wat duidt op een toename van het aantal recreatieve treinreizigers tussen Enschede en Zwolle. Het feit dat het uitgaansleven en de culturele sector weer volledig open zijn, zorgt naar verwachting voor nog meer nachtelijke reizigers.
Ook de komst van de nachttrein tussen Groningen (via Zwolle) naar Schiphol, vanaf 2023, kan nog een positief effect hebben op het aantal reizigers. Er wordt nog onderzocht of er vanaf december 2022 een extra overstap van de nachttrein op station Almelo richting Deventer gerealiseerd kan worden.
Gezien alle ontwikkelingen wil de provincie Overijssel de nachttrein voortzetten. De kosten, zo'n 70.000 euro, worden gedekt uit beschikbare provinciale gelden voor het openbaar vervoer.