Armoedebestrijding door werk aan te bieden. Dat is voor de SP het belangrijkste verkiezingsthema. “Om uit de armoede te komen is het belangrijk dat je een baan hebt. Enschede moet bij alle aanbestedingen zorgen dat Enschedeërs aan het werk komen en dat ze een minimumloon van 14 euro per uur krijgen. Dan zorg je dat mensen uit de armoede komen”, aldus lijsttrekker Piet van Ek.
De SP zou de SP niet zijn als ze de sociale kaart niet zouden trekken. Volgens Van Ek en Karma Woltjer, nummer twee op de lijst, schort het nog steeds aan de menselijke maat bij het verstrekken van bijstandsuitkeringen en WMO-voorzieningen. “Je moet zonder problemen een bijstandsuitkering kunnen krijgen.” Fraude moet volgens het tweetal keihard worden aangepakt maar foutjes moet je vergeven en hoogstens corrigeren.
De gemeenteraad zou overigens ook gecorrigeerd moeten worden in de contacten met haar burgers. “De afgelopen vier jaar is de controle van de macht te weinig gelukt. De coalitiepartijen hielden de rijen gesloten. Kijk maar naar de stemverhoudingen. Het was heel vaak 23 (coalitie) tegen 16 (oppositie).”
De energietransitie is volgens Enschedeëers die de vragenlijst van 1Twente invulden een belangrijk thema waarover de politiek zich moet buigen. De SP heeft daar wat andere gedachten over. Voor de socialistische partij is de transitie bepaald niet het belangrijkste stadsthema. Niet omdat het onbelangrijk is, maar omdat je nu niet moet praten over allerlei maatregelen om van het gas af te gaan als de energie- en brandstofprijzen de pan uit rijzen.
Natuurlijk zijn de aanleg van zonnevelden en de bouw van windmolens geen taboe, maar er moet wel draagvlak voor zijn. “We weten dat het leeft, maar het is overal behalve in mijn achtertuin. Mensen moeten er geen last van krijgen. Er is te weinig participatie”, zegt Van Ek.
Een laatste wens van de SP is een onafhankelijk klachtencommissaris. Volgens de lijsttrekker moet die honderd procent onafhankelijk zijn. “Dat is nu niet zo. We hebben nu een ambtenaar die meer klachtenbemiddelaar dan klachtenoplosser is. Alles wordt intern bemiddeld. Ik denk dat klagers zich niet serieus genomen voelen.”