Er gebeuren de laatste tijd zo veel ongelukken op de Oostweg, dat de gemeente Enschede heeft besloten om de maximumsnelheid te verlagen naar naar 50 kilometer per uur. Dit is de uitkomst van een overleg met de buurtkring Eschmarke. De Oostweg is de belangrijkste invalsweg van Enschede-Oost en Glanerbrug vanaf de N35, al verkiezen veel Glanerbruggers de route via de Amtsvennweg in Gronau.
Op dit moment mag er nog 80 kilometer per uur worden gereden op de Oostweg, althans op het traject tussen het kruispunt met de N35 en de rotonde bij de Keppelerdijk. Het verlagen van de snelheid is de eerste stap van een zogeheten 'totaalaanpak'. De gemeente doet bij het Openbaar Ministerie ook een aanvraag om een flitspaal te mogen plaatsen. Ook worden extra markering en symbolen op de weg aangebracht en komen er tijdelijk extra (digitale) borden om op de maximumsnelheid te wijzen.
Het aantal ongevallen op de Oostweg is reden om de maatregelen te nemen. Met name ter hoogte van de 'probleemkruising' met de Schukkinkweg zijn er een aantal zware ongevallen te betreuren, zoals die tussen een vrachtwagen en personenauto in september en die tussen een bestelbus en een auto een dag later.
De snelheid van het verkeer op de Oostweg ten opzichte van het overstekende verkeer op de Schukkinkweg lijkt dus een belangrijke rol te spelen. Maar ook blijkt de oversteek (links- of rechtsaf slaan op de Oostweg of vice versa is verboden) regelmatig illegaal te worden gebruikt. Vanuit de politiek klonk daarom de oproep voor de aanleg van een volwaardige rotonde (Burgerbelangen) of het afsluiten van de oversteek (D66).
Beide alternatieven blijken niet de ideale oplossing. De gemeente wil met een rotonde geen volwaardige nieuwe aansluiting voor Glanerbrug, met bijbehorende verkeersdruk, via de Schukkinkweg (nu al een bekende sluiproute) realiseren. Het afsluiten van de oversteek zorgt daarentegen voor meer sluipverkeer via onder meer de Holterhofweg.
In 2006 stond het illegale gebruik van de kruising Oostweg/Schukkinkweg al op de agenda. Bij een verkeerstelling bleken van de 1435 passerende voertuigen er 168 (12 procent) het afslagverbod te negeren. Met het plaatsen van een middenberm daalde dit naar 4 procent. Door de jaren heen zijn automobilisten gewend geraakt aan de middenberm. Met enige stuurmanskunsten blijkt van de 1614 passerende voertuigen weer 10 procent het afslagverbod te negeren.
Door de maximumsnelheid op de Oostweg te verlagen wil de gemeente de verkeersveiligheid verbeteren en de bereikbaarheid van Enschede-Oost en Glanerbrug in stand houden. Maar wethouder Jurgen van Houdt (ChristenUnie) zegt dat ook rijgedrag een belangrijke factor is. "Het blijft ook zaak om goed op te blijven letten en gewoon de verkeersregels na te blijven leven. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 50 kilometer per uur helpt, maar is niet alles. Elk ongeluk is er wat mij betreft een te veel."
De ontsluiting van Glanerbrug is al jaren onderwerp van gesprek in Enschede. Door de steeds drukker wordende Oostweg en Gronausestraat loopt de verkeersdruk op. Op dit moment voert de gemeente onderzoek uit naar een volwaardige aansluiting op de N35 voor het grensdorp. Meest voor de hand liggende optie lijkt een nieuwe op- en afrit ter hoogte van het viaduct aan de Aamsveenweg.
Daarnaast gaat er ook een onderzoek komen naar een verhoogde aanleg van het kruispunt N35/Oostweg. Door losse op- en afritten aan te leggen, kunnen de verkeerslichten verdwijnen. In het verleden is zelfs geopperd om dit kruispunt aan te sluiten op de Zuid Esmarkerrondweg, zodat er een extra aansluiting voor Enschede-Zuid ontstaat.