Goed nieuws voor potentiële woonwagenbewoners die nu geen plek kunnen vinden in Enschede. Het college heeft het onderzoek naar geschikte locaties afgerond en een voorkeur uitgesproken. Een perceel aan de Windmolenweg, tussen de bedrijventerreinen Havengebied en Marssteden, komt als meest geschikt uit de bus. Tegenover de zogeheten Christinalustvijver is plek voor maximaal 10 woonwagenstandplaatsen.
In Enschede staat de zoektocht naar een nieuwe woonwagenlocatie al jaren op de agenda. De bestaande locaties voldoen niet aan de behoefte. Het meest bekende woonwagencentrum Sleutelkamp aan de Winterweg kan worden uitgebreid, maar daar geldt een voorrang voor woonwagenbewoners met familiebanden. Op de kleinere locatie aan de Robinson Crusoëlaan, waar kermisexploitanten wonen, is geen plek.
Volgens EU-wetgeving zijn landen verplicht om de woonwagencultuur in stand te houden en in de behoefte aan standplaatsen te voorzien. In Enschede was die behoefte er ook aan zo'n 20 tot 25 extra standplaatsen. Echter, lang ontbrak het de gemeente aan geld om die standplaatsen ook mogelijk te maken.
Woonwagenbewoners (zonder wagen) Herman Hendriks en Johan Pril uit Enschede waren het gebrek aan perspectief zo zat, dat zij enkele jaren geleden in actie kwamen. Hendriks 'claimde' uit protest zelfs een standplaats aan de Broekheurne-Ring.
Naar aanleiding van de protestactie van Hendriks en Pril drong de gemeenteraad op een onderzoek naar geschikte woonwagenlocaties. Ondertussen ontving de gemeente Enschede vanuit het Rijk een subsidie van 455.000 euro als tegemoetkoming in de kosten voor het realiseren van standplaatsen. Met de subsidie kunnen naar verwachting zo'n 8 standplaatsen worden ontwikkeld. "Maar we hopen er zelfs tien te kunnen doen", aldus wethouder Jeroen Diepemaat.
Bij het creëren van woonwagenlocaties moet altijd geld bij, zegt de wethouder. Het is aan de gemeente om de locatie bouwrijp te maken en te zorgen dat er een aansluiting is op nutsvoorzieningen. De grond, die nu nog in bezit is van de gemeente, wordt verkocht aan woningcorporatie De Woonplaats. Die verhuurt de standplaatsen vervolgens aan de woonwagenbewoners.
Onlangs is het onderzoek naar nieuwe woonwagenlocaties afgerond. Daarin zijn twee plekken als het meest geschikt uit de bus gekomen: een perceel aan de Windmolenweg (ter hoogte van de kruising met de Auke Vleerstraat) en een perceel ten noorden van de wijk Deppenbroek aan de Brandemaatweg.
De voorkeur van het college gaat uit naar de Windmolenweg, omdat er bij de Brandemaatweg veel directe bewoners zijn en dus meer weerstand te verwachten is. Echter verwacht het stadsdeelmanagement West 'dat de keuze voor de Windmolenweg de relatie met de Vereniging Behoud Twekkelo onder druk zal zetten'.
Uiteindelijk is het dit voorjaar aan de gemeenteraad om de keuze voor het perceel aan de Windmolenweg definitief te maken. Daarna kan er snel een bestemmingsplan worden ontwikkeld. In het meest gunstige geval kunnen de eerste woonwagenbewoners in het najaar van 2023 hun intrek nemen aan de Windmolenweg. "Het is goed dat we een deel van de woonwagenbewoners na jaren eindelijk perspectief kunnen bieden op een standplaats", aldus wethouder Jeroen Diepemaat.
Dat er nu een locatie voor maximaal tien woonwagens in beeld is, betekent dat er nog steeds behoefte is aan tien tot vijftien standplaatsen. Daarvoor is nog geen plan, maar ook nog geen geld. "Mocht de gemeenteraad in de nieuwe raadsperiode daar geld voor willen vrijmaken, dan wordt er een nieuw locatie-onderzoek uitgevoerd." Naar verwachting is voor de resterende behoefte aan woonwagenstandplaatsen een bedrag tot 1 miljoen euro nodig.