De gemeente Enschede is bezig met een nieuw plan voor de binnenstad: Actieplan Binnenstad. Steeds meer mensen winkelen online, en volgens hen verandert de functie van de binnenstad hierdoor. Ze willen dat de stad aantrekkelijk blijft, maar wat is daarin belangrijk?
Via StemVanEnschede.nl wil de gemeente weten hoe jij hierover denkt. 1Twente sprak met Laura Tuller, beleidsadviseur bij de gemeente Enschede.
''De trend van online winkelen zie je natuurlijk al langer, maar corona heeft het wel versterkt. Grote steden als Enschede krijgen er ook steeds meer last van.'' Zo vertelt Laura Tuller. Door middel van de net gelanceerde site willen ze onder andere inwoners, ondernemers en bezoekers van de stad betrekken in een nieuw plan om de stad aantrekkelijk te maken én te houden.
''Je wilt zorgen dat mensen niet alleen naar de stad komen om te winkelen, maar ook om te ontmoeten en te vermaken. Via StemVanEnschede.nl kunnen mensen laten weten hoe zij dit voor zich zien.'' Tuller benadrukt dat ze ‘breed gaan ophalen.’ ''We willen namelijk de creativiteit van mensen bevorderen.''
Maar of alle suggesties ook daadwerkelijk in praktijk worden gebracht is nog maar de vraag. ''Het moet natuurlijk wel binnen het beleid passen. Past het niet? Dan is het niet per se een slecht idee, en komen we er eventueel later op terug.'' In de laatste fase van het nieuwe plan kunnen inwoners stemmen op wat zij de beste ideeën vinden. Die gaan mee in het Actieplan Binnenstad. ''Het uiteindelijke doel is dat Enschede vanuit haar eigen kracht en identiteit op de kaart wordt gezet. Zodat mensen het een fijne plek vinden om te zijn en zich er thuis voelen.''