Een nachttrein vanuit Brussel via Amsterdam en Berlijn naar Praag. Vanaf deze zomer gaat de 'European Sleeper' rijden. Maar wat wekt de verbazing: de internationale trein stopt na vertrek uit de hoofdstad niet meer op Nederlandse bodem, maar wel in het kleine Bad Bentheim. Samen met andere Kamerleden heeft Pieter Omtzigt vragen gesteld aan kersverse staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat.
De European Sleeper is een Nederlands-Belgisch particulier initiatief. De trein gaat komende zomer aanvankelijk drie dagen per week rijden. In het begin van de avond wordt er vertrokken vanuit Brussel. Na tussenstops in onder meer Antwerpen, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Berlijn en Dresden arriveert de trein tegen half elf 's ochtends in Praag.
Opvallend in het reisschema is dat Amsterdam Centraal de laatste tussenstop is in Nederland. De eerstvolgende stop is vlak over de grens in Bad Bentheim (01.00 uur). Dat wekt wrevel in de Tweede Kamer. Pieter Omtzigt, Mahir Alkaya (SP), Pieter Grinwis (CU) en Caroline van der Plas (BBB) roepen de staatssecretaris op om werk te maken van een extra tussenstop in het Oosten van het land.
Het kabinet spreekt immers al jaren de wens uit om het reiscomfort in het treinverkeer tussen Nederland en Duitsland te verbeteren en belemmeringen weg te nemen. Daar is zelfs bijna 9,5 miljoen euro voor uitgetrokken. "Is het u bekend dat Bad Bentheim weliswaar een mooie stad is maar dat het slechts 15.000 inwoners heeft", aldus Omtzigt en collega's. "En dat het dus ook logischer zou zijn om de trein (ook) te laten stoppen op ten minste extra station aan de Nederlandse grens, namelijk Hengelo en/of Deventer."
Met name een stop in Hengelo wordt door de Kamerleden als meerwaarde gezien, aangezien de stad een 'internationaal knooppunt' moet worden. De toekomstige intercity tussen Zwolle en Münster zal er ook stoppen en Hengelo heeft al een rechtstreekse verbinding met Bielefeld en is een tussenstop van de Berlijntrein vanuit Amsterdam. De laatste verbinding vanuit Hengelo naar Berlijn vertrekt om 19.00 uur, dus zou Oost-Nederland baat kunnen hebben bij de nachttrein.
Chris Engelsman, mede-oprichter van de European Sleeper, heeft de Kamervragen inmiddels voorbij zien komen. "Maar we zijn een particulier bedrijf", legt hij uit. "De staatssecretaris heeft dus eigenlijk niet zo veel te zeggen over waar wij wel of niet stoppen." Toch ziet Engelsman de afgelopen tijd, sinds de komst van de nachttrein officieel bekend is gemaakt, dat er veel reacties komen uit Oost-Nederland. "Dat betekent wel dat er een zekere behoefte is voor een extra stop in het Oosten."
De oprichters van European Sleeper overwegen serieus om een stop in Hengelo en/of Deventer toe te voegen. "Het probleem is dat de dienstregeling nu heel krap is. Qua tijd ligt het ingewikkeld." Ook 's nachts is het op (delen van) het traject druk en moet er rekening worden gehouden met werkzaamheden.
Bovendien moet er nog worden gestopt in Bad Bentheim, voor een personeelswisseling. Dat kan volgens hem niet in Hengelo. "En waarschijnlijk moeten we in Bad Bentheim ook de locomotief, al hopen we er eentje te vinden die op het Duitse én Nederlandse spoornet kan rijden."
Hoe dan ook: bij het opstellen van de nieuwe dienstregeling vanaf medio december 2022, wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een extra stop in Hengelo en/of Deventer. Engelsman: "En dan klinkt Deventer nog het meest logisch. Op de heenweg zou de trein in Hengelo rond half één 's nachts stoppen, dat is nog te doen. Maar op de terugweg is dat om half vijf, dat is wel een heel lastige tijd."