Het gewraakte kruispunt Oostweg/Schukkinkweg gaat op de schop. Op de kruising hebben meerdere zware ongevallen plaatsgehad. De gemeente Enschede wil de probleemkruising anders inrichten, zodat het aantal onveilige verkeerssituaties afneemt. In het uiterste geval wordt er overwogen om verkeerslichten te plaatsen.
Het verkeersonderzoek naar de gewraakte kruising komt voort uit politieke vragen van coalitiepartijen Burgerbelangen en D66. Die stelden de vragen naar aanleiding van enkele zware ongevallen, zoals die tussen een vrachtwagen en personenauto in september en die tussen een bestelbus en een auto een dag later. Burgerbelangen pleit voor de aanleg van een volwaardige kruising met rotonde, terwijl D66 de kruising liever afsluit voor een alternatieve route.
Bij de aanleg van de Oostweg is ooit besloten om de Schukkinkweg voor bestemmingsverkeer open te houden door alleen overstekende voertuigen toe te staan. De weg is door de jaren heen een bekende 'sluiproute' geworden voor verkeer van en naar Glanerbrug, dat de drukke Gronausestraat wil vermijden. Ook verkeer van en naar de N35 maakt gebruik van de kruising, al is het er verboden om af te slaan.
In 2006 stond het illegale gebruik van de kruising al op de agenda. Bij een verkeerstelling bleken van de 1435 passerende voertuigen er 168 (12 procent) het afslagverbod te negeren. Nadat er een middenberm was aangelegd daalde dat percentage naar 4 procent.
Weggebruikers lijken door de jaren heen gewend te zijn geraakt aan de inrichting met de middenberm. Het is met enige stuurmanskunst nog altijd mogelijk om er af te slaan. Uit een telling die onlangs is gehouden blijkt van de 1614 passerende voertuigen weer 10 procent het afslagverbod te negeren.
De onverwachte manoeuvres kunnen leiden tot onveilige situaties. Maar ook het moeilijk kunnen inschatten van de snelheid van de voertuigen die op de Oostweg rijden (80 kilometer per uur toegestaan) speelt mogelijk een rol bij een deel van de ongevallen.
Het afsluiten van de Schukkinkweg, zodat een oversteek voor gemotoriseerd verkeer niet meer mogelijk is, heeft niet de voorkeur van de gemeente. Ook de Buurtkring Eschmarke wil dat de kruising toegankelijk blijft. De vrees is dat bij afsluiting het sluipverkeer zich verplaatst naar de Holterhofweg, die daarvoor nog minder geschikt is.
Een volledige kruising of rotonde is volgens de gemeente ook niet de bedoeling. Dat zou betekenen dat Glanerbrug er een volwaardige afslag op de N35 bij krijgt en daar is de Schukkinkweg niet op berekend. Bovendien loopt er al een onderzoek naar een extra afslag op de N35 ter hoogte van de Aamsveenweg.
De gemeente Enschede kiest er dus voor om de verkeersveiligheid op de kruising Oostweg/Schukkinkweg te verbeteren. Daarvoor zal er binnenkort een pakket aan maatregelen worden gepresenteerd. In eerste instantie zal met fysieke aanpassingen het afslaan van de Schukkinkweg op de Oostweg (en vice versa) onmogelijk worden gemaakt.
Ook wordt de maximumsnelheid op de Oostweg teruggebracht, zodat de gevolgen van eventuele ongevallen minder ernstig zijn. De effecten van de maatregelen worden vervolgens gemonitord. 'Met als eventuele aanvullende maatregelen het plaatsen van verkeerslichten op de oversteek', aldus het college in een brief aan de gemeenteraad.