Eline Woudstra van Saxion is een studietwijfelaar. Ze studeert aan Saxion al drie jaar Commerciële Economie, maar twijfelt of dit voor haar wel de goede studierichting is. “Ik mis het menselijke aspect”, zegt ze. Eline is niet de enige twijfelaar: uit onderzoek blijkt dat één op de drie jongeren spijt krijgt van de studie die is gekozen. Saxion schiet hen te hulp met het traject KANS, waarmee spijtoptanten op het goede studiespoor gezet kunnen worden.
De twijfel bij Eline sloeg twee jaar geleden toe. “Ik weet niet of ik het in deze studie kan vinden. Ik kan nu wel afhaken, maar dat is wel zonde. Het is lastig, want als ik stop, heb ik dan drie jaar weggegooid? Via KANS kan ik kijken waar ik heen wil, wat wel bij mij past.”
Volgens projectleider Aldo van Duivenboden is het onderwijssysteem dat we hanteren te dwingend. “Het verhaal van Eline is heel herkenbaar. Ik heb gekozen, ik zit in het treintje en nu moet ik doorgaan. We hebben te maken met mensen die al heel jong moeten kiezen. En dan kun je tot de conclusie komen dat je verkeerd zit.” Dat gevoel, zegt hij, wordt momenteel versterkt door corona.
De oplossing daarvoor is het uitstippelen van een individuele koers. Van Duivenboden vindt dat het model wat omgekeerd moet worden. “We moeten in gesprek met de studenten en hen vragen wat hun weg is. Wie ben je, waar kom je vandaan en wat is voor jouw belangrijk?” Maatwerk is het toverwoord.
De eerste ronde van het traject wordt door twaalf studenten gevolgd. “Ik geeft het een acht. Iedereen die aan een studie begint zou zo’n traject moeten hebben”, vindt Eline. Zij is al aardig op weg. Ze denkt dat ze de studie afmaakt, ‘want dan heb ik m’n papiertje’. Daarna wil ze iets met het menselijke aspect wat ze nu zo mist. “Dat ga ik doen.”