Zowel Burgerbelangen als D66 hebben de gewraakte kruising Oostweg/Schukkinkweg in Enschede onder de aandacht gebracht. Afgelopen dagen waren er twee ernstige ongevallen te betreuren op het toch al veelbesproken kruispunt. De twee grootste fracties in de gemeenteraad, tevens coalitiepartners, denken echter totaal verschillend over de oplossing.
Via schriftelijke vragen proberen de partijen de volgens hun gewenste aanpassingen bij het college onder de aandacht te brengen. D66 denkt dat de Schukkinkweg ter hoogte van het kruispunt fysiek afgesloten zou moeten worden voor autoverkeer. Burgerbelangen (BBE) pleit echter voor een rotonde.
De vragen over de veiligheid op de Oostweg hebben alles te maken met de discussie over een volwaardige afslag op de N35 voor Glanerbrug. Op dit moment wordt al het doorgaande verkeer tussen Enschede-Oost en de N35 via de Oostweg geleid. Met name in de spits zorgt dat voor problemen of opstoppingen bij het kruispunt met de Gronausestraat
Met name het binnenstedelijke verkeer van en naar Glanerbrug dat de drukke Oostweg of de Gronausestraat wil vermijden kiest voor de 'sluiproute' via de Schukkinkweg en de Kersdijk. Het kruispunt met de drukke Oostweg blijkt daarin niet geheel ongevaarlijk.
Door de jaren heen zijn er veel voorbeelden van ongelukken. Deze week ging het toevallig twee keer mis: maandag werd een auto in de flank gereden door een kleine vrachtwagen en dinsdag sloeg een auto over de kop na een aanrijding met een bestelbus.
De zware ongevallen zijn voor twee partijen aanleiding om de aansluiting van Enschede-Oost nog eens ter discussie te brengen. D66-fractieleider Gertjan Tillema, zelf inwoner van Glanerbrug, pleit voor het afsluiten van de Schukkinkweg voor autoverkeer door middel van tractorsluizen. Zodoende kunnen fietsers gebruik blijven maken van de overgang. Het autoverkeer zal dan via de Oostweg en Gronausestraat (of via de Amtsvennweg, de eerste afslag in Gronau) naar Glanerbrug moeten rijden.
Lees verder onder de afbeelding
Voor de langere termijn moet er volgens Tillema wel een structurele oplossing komen. De D66'er zou graag onderzocht zien of de Broekheenseweg ter hoogte van de wijk Oikos aangesloten kan worden op de Amtsvennweg, die parallel aan de landgrens loopt.
Een kwestie van enkele honderden meters, maar wel de creatie van een extra grensovergang. "Dat moet wel doorgerekend worden op oplossend vermogen, maar het is veel goedkoper dan opwaarderen Schukkinkweg of een extra aansluiting op de N35", aldus Tillema.
Die volwaardige aansluiting van Glanerbrug is juist waar de grootste fractie in de gemeenteraad, Burgerbelangen, voor pleit. De coalitiepartij, die een grote achterban heeft in het grensdorp, vraagt het college naar de status van het onderzoek naar zo'n aansluiting.
Zeker is dat het om een meerjarenplan gaat. Tot die tijd wil BBE dat het college het kruispunt Schukkinkweg/Oostweg veiliger ingericht moet worden. BBE pleit zelfs voor de aanleg van een rotonde en het aanbrengen van bermverharding in het verlengde van de Schukkinkweg.
Volgens beleidsadviseur Christian ter Braack van de gemeente Enschede wordt er al volop onderzoek gedaan naar de toekomstige inrichting van de Oostweg. "In de breedste zin, van de N35 tot aan het kruispunt met de Gronausestraat", aldus Ter Braack. Inwoners van Glanerbrug en Enschede-Oost is via een enquête gevraagd naar hun mening. Een van de uitkomsten is al duidelijk; de vraag naar een oplossing voor het kruispunt Oostweg/Keppelerdijk is groot.
Nu ligt daar een rotonde. Maar in de (ochtend)spits rijden daar veel scholieren, terwijl er dan ook veel auto's op de weg zijn. Dat leidt tot opstoppingen of gevaarlijke situaties. Een fietsbrug is de meest gevraagde oplossing. De komst van zo'n fietsbrug staat ook al op de wensenlijst van de gemeente Enschede, maar tot nu toe is er nog geen geld voor gereserveerd.
Volgens Ter Braack wordt ook een (volwaardige) aansluiting op de N35 meegenomen in het onderzoek. Een scenario is een op- en afrit vanuit en naar Enschede ter hoogte van het viaduct aan de Aamsveenweg. Ook de 'Tillema-variant', de aansluiting tussen Oikos en de Amtsvennweg in Gronau, wordt bekeken. De resultaten aan het einde van dit jaar verwacht.