Het heeft de sluipende automobilist inmiddels miljoenen euro’s bespaard. De flitspaal bij het kruispunt Kuipersdijk/Mooienhof in Enschede staat er al vanaf mei 2018, maar slingerde nog niemand op de bon. Hij kan flitsen, maar doet dat niet. Sterker nog: er is een kans dat hij dat nooit gaat doen.
Sluipverkeer tegengaan was de bedoeling. Automobilisten rijden vanaf het kruispunt Kuipersdijk/Mooienhof langs Holland Casino naar de Haaksbergerstraat, terwijl er een inrijverbod geldt vanaf die kant. Ongeveer 1900 overtredingen per dag werden geteld in 2016. De camera zou alle sluipers registreren, waarna ze een bon zouden krijgen.
Maar sinds de camera er hangt zijn er telkens redenen om ‘m niet te laten functioneren. Eerst bleek het traject om aan juridische voorwaarden te voldoen langer te duren dan verwacht. Daarna was er het project Kop van de Boulevard met allerlei werkzaamheden aan de Haaksbergerstraat en de rotonde bij het voormalig Dish hotel, waardoor de route doodlopend was en dus onbruikbaar voor sluipers. Bovendien gold de Mooienhof toen als toegangsroute voor bedrijven rond het Koningsplein.
De belangrijkste verkeerswijzigingen in ‘De Kop’ zijn inmiddels afgerond, waardoor weer sluipverkeer mogelijk is. Gaat de flitspaal dan nu eindelijk aan? Nee. “We wachten nu op de evaluatie van de Mooienhof zelf, een gevaarlijk stukje”, antwoordt verkeersdeskundige Christian ter Braack van gemeente Enschede.
De kruising van die straat met de Kuipersdijk werd in 2019 zelfs het gevaarlijkste kruispunt van Overijssel genoemd door RTL Nieuws, met negentien ongelukken in drie jaar tijd.
“De evaluatie is bijna klaar en gaat in september naar de gemeenteraad”, vervolgt Ter Braack. De raad moet dan besluiten wat ze met de verkeerssituatie daar willen. Het zou kunnen dat de flitspaal door eventuele veranderingen totaal overbodig wordt. “We vinden het niet fair om die camera nu aan te zetten en over een half jaar ineens andere plannen te hebben. Daarom wachten we eerst de besluiten over de Mooienhof af.”
Een rekensom leert dat de overtreders hypothetisch al miljoenen euro’s boetes bespaard zijn gebleven in de tijd dat de flitspaal nu inactief is. De boete zou namelijk rond de 150 euro per overtreding zijn. Uitgaande van 1900 sluipbewegingen per dag (zoals geteld in 2016), hadden de sluipers dagelijks zo’n drie ton aan boetes binnengeharkt. Dat is ongeveer twee miljoen per week. Dat geld zou overigens niet naar gemeente Enschede gaan, maar naar Den Haag.
De paal ging echter nooit aan en leverde Den Haag dus niets op tot nu toe. Naast het mogelijke afschrikwekkende effect van de camera leverde hij Enschede vooral lessen op die met het jaar duurder worden. “Voor zo’n flitspaal betaal je licentie- en stroomkosten, ook als hij inactief is. Ga uit van vijf- tot tienduizend euro per jaar”, aldus Ter Braack.
“Het lijkt zonde van het geld, maar we wisten in het begin niet welke obstakels ons te wachten stonden. In die zin is het een leerproject. Dit was de eerste camera in zijn soort voor Enschede en we waren één van de eerste gemeenten die ermee werkten. Nu komen ze als paddenstoelen uit de grond.”
Mocht de flitspaal op deze plek nooit z’n werk kunnen doen, dan is de aanschaf ervan niet totaal weggegooid geld. “Dan verplaatsen we ‘m. Dat blijft altijd een optie.”