Jarenlang was 'Enschede, stad van nu' de slogan waarmee de stad zichzelf in het land probeerde te verkopen. Maar de gemeente en citymarketing Enschede Promotie vonden dat het wel beter kon. Daarom is er donderdag een nieuw 'merk van de stad' gepresenteerd.
En het nieuwe merk van Enschede is allesomvattend: de stad heeft behalve een nieuw logo en meerdere slogans ook gekozen voor een nieuwe huisstijl en een eigen 'geluid'. Met al deze uitingen wil Enschede ook haar industriële geschiedenis niet verloochenen: 'dat rauwe ongepolijste onderdeel is onderdeel van onze uitstraling'.
Vooral voor uitingen op de radio kan het hebben van een eigen geluid handig zijn. Om het 'geluid van de stad' te krijgen zijn onder meer de wind rond de top van de Alphatoren, het knisperen van het gras in de Grolsch Veste en het klossen van de klossen in het geluid verwerkt.
Opvallend is dat er niet is gekozen voor één cityslogan. Om Enschede op de juiste plek op de juiste manier te verkopen wordt gebruik gemaakt van meerdere uitingen die met een prijsvraag door inwoners zijn ingezonden. Enkele voorbeelden:
Vanaf nu worden alle marketinguitingen van Enschede op verschillende manieren gebruikt. Het bekende slaghek uit het stadswapen wordt als kunstobject op de Oude Markt ter hoogte van de Jacobuskerk geplaatst zodat voorbijgangers er mee op de foto kunnen, vergelijkbaar met de letters IAMsterdam in de hoofdstad.
Saillant is dat met medewerking van Stanislaus Brewskovitch ook een eigen biertje is gemaakt: de New Enschede IPA (NEIPA).