Arnoud Odding, directeur van Rijksmuseum Twenthe en de MuseumFabriek in Enschede, kan niet wachten: zaterdag gaan de deuren weer open. Beide musea hebben zoveel veranderd dat het voelt als een compleet nieuwe, dubbele opening.
Het Rijksmuseum brengt drie nieuwe tentoonstellingen. In de MuseumFabriek zijn zo’n twintig zogenaamde Wunderkammers ingericht. Voor beide musea geldt dat bezoekers online een tijdslot moeten reserveren.
Van de afgelopen veertien maanden zijn de musea er tien dicht geweest. Odding beschrijft de heropening dan ook als ‘een beetje roestig’. Dat gaat dan vooral over de fysieke voorbereidingen. De spieren zijn nog wat stijf, maar mentaal lijkt het wel snor te zitten. “De app-groepen explodeerden, toen het bericht kwam dat we weer open mochten”, vertelt Odding.
Zorgen over teruggelopen belangstelling bij het publiek maakt hij zich niet. De reserveringen voor zaterdag lopen goed, de afname van het aantal verkochte Museumjaarkaarten is gering: van 1,4 naar 1,3 miljoen. “Ik denk dat heel veel mensen ook weer staan te popelen om te gaan.”
In Rijksmuseum Twenthe is onder meer een expositie ingericht met de honderd mooiste werken van de vijftienhonderd die het museum zelf in collectie heeft. Inclusief de laatste en vermoedelijk meest spannende aankoop van het museum ooit, een schilderij van de Brit John Constable.
In 2018 kocht Rijksmuseum Twenthe een schilderij uit 1824 van John Constable: ‘Gezicht op Hampstead Heath: Child’s Hill, met in de verte Harrow’. Met die aankoop was een bedrag gemoeid van zo'n 2,9 miljoen euro, waarbij diverse landelijke fondsen bijsprongen.
Internetcriminelen kregen hun vingers achter de correspondentie over die aankoop en probeerden het museum pootje te lichten. Het Rijksmuseum maakte een aanbetaling van 2,5 miljoen over, maar de verkopende partij zij van geen aanbetaling te weten.
Er ontstond een juridisch geschil, waardoor het werk lange tijd niet getoond kon worden.
Ook de MuseumFabriek heeft de afgelopen stille maanden gebruikt voor een make-over. In twintig Wunderkammers worden verhalen verteld aan de hand van de uitgebreide collectie objecten uit de museumdepots. Bezoekers krijgen een kijkje achter de schermen in de lab-achtige omgeving, waar vrijwilligers bezig zijn met de collectie. Odding: “Je kunt zien hoe zij bijvoorbeeld vlinders conserveren, registreren en fotograferen.” In de MakerSpace kunnen zij zelf een de slag.
Reserveren is verplicht. In het museum gelden de gebruikelijke coronaregels.