Marije Bruinsma is een hit op TikTok. De oud-Hengelose heeft al zo’n 17.500 volgers op het socialmedia-platform en haar clips werden al 350.000 keer geliked. Clips van liedjes met titels als ‘Tikkie na de seks’, ‘Poezenlied’ en ‘Seksdroom over Thierry’ gaan er in als zoete koek bij haar veelal jeugdige fans. Vrijdag 14 mei was Marije te gast bij 1Twente Vandaag.
“Muziek en theater bleek voor mij een ziek goeie combinatie”, lacht Marije, nadat ze heeft uitgelegd dat ze niet goed genoeg was voor een muziekopleiding en daarom voor een theateropleiding koos. Allebei aan het ROC in Almelo. Inmiddels studeert ze voor theatermaker en docent aan de HKU in Utrecht en maakt ze naam met haar liedjes, raps en gedichten op TikTok.
85% van haar volgers is vrouw en een erg groot deel betreft jonge kinderen. “TikTok is natuurlijk erg populair onder de jongere jeugd, dus dat is niet zo gek. Dat die jonge kinderen allemaal naar mijn liedjes over seks luisteren is goed. Worden ze in elk geval goed opgevoed, als hun ouders het straks vergeten.”
“Vroeger vond ik het doodeng om op een podium te staan. Ik sloeg helemaal dicht. Dat heb ik nu helemaal niet meer. Maar ja, nu zijn er geen optredens.” Vandaar dat ze het een half jaar geleden eens probeerde met TikTok. Inmiddels post ze wekelijks content. Heel veel liedjes met een feministische inslag en vaak met seks als onderwerp: “Ik ben een vrouw en ik zing over mezelf en over de dingen waaraan ik mij erger in deze wereld. Zoals mannen die door mij heen praten. Hier in Twente gebeurde dat vaak. Nu ik in Utrecht woon, heb ik dat veel minder. Ik schrijf niet bewust feministisch, maar ik schrijf vanuit mezelf en veel vrouwen herkennen dat.”
In haar liedjes straalt ze een en al zekerheid uit. Of het gespeeld is of niet, ze weet in elk geval wat ze wil met haar leven: “Ik moet nog zo’n anderhalf jaar naar school en daarna wil ik hiermee mijn geld verdienen.” Haar eerste nummer kwam vrijdag 14 mei uit. ‘Ogen op mij’ is te vinden via alle bekende streamingdiensten. Ze sipt: “Er is alleen iets mis gegaan. De demo is er op gekomen en niet de geproduceerde versie. Daar moest ik echt een beetje om huilen, toen ik er achter kwam vanochtend. Binnen een paar dagen moet de goede versie er op staan.” Het nummer is geschreven in opdracht van het Stedelijk Museum Alkmaar, vertelt ze: “Mij werd gevraagd wat ik vond van de collectie daar. Nou, er hing alleen maar werk van mannen. De enige vrouwen die ik er tegenkwam, waren naakt afgebeeld op het doek.” Haar antwoord op die afknapper is nu dus te vinden op onder meer Spotify en iTunes.