Zes gemeenten langs de A35 en een deel van de A1 willen samen uitvinden of het mogelijk is om langs de snelwegen zonneparken aan te leggen. Hoe zit het met draagvlak? Is het technisch uitvoerbaar? Wanneer is het rendabel? Claudio Bruggink, voorzitter van de bestuurlijke stuurgroep en wethouder in Hengelo, laat weten dat de gemeenten vanaf eind maart in gesprek gaan met omwonenden en bedrijven om te luisteren naar ideeën, zorgen en vragen.
De zes gemeenten willen van deze snelwegtrajecten zogeheten 'duurzaamheidsroutes' maken. Hengelo, Almelo, Borne, Enschede, Hellendoorn en Wierden onderzoeken samen met Rijkswaterstaat, Enexis, Waterschap Vechtstromen, RES Twente en provincie Overijssel of het mogelijk is om duurzame energie op te wekken in een strook van 250 meter aan weerszijden langs de A35 en de A1 (van Knooppunt Buren tot aan tankstation Lonnekermeer).
De omgeving moet nauw betrokken worden bij dit plan, geeft Claudio Bruggink aan: "Vanaf eind maart gaan de eerste deelnemende gemeenten al in gesprek met omwonenden en bedrijven om te luisteren naar ideeën, zorgen en vragen. Wanneer dit zover is, zal door de gemeenten aangekondigd worden. Maar ook nu al kunnen inwoners terecht op de site duurzaamheidsrouteA35.nl en contact leggen met de initiatiefnemers. Ik wil omwonenden, bedrijven maar ook weggebruikers graag uitnodigen hun ideeën en wensen met ons te delen. Alles wat haalbaar is, nemen we mee in de verkenningsfase, waarin het pilotproject nu zit." Bruggink benadruk dat het om een verkenning gaat: "We doen onder meer onderzoek naar geschikte locaties, omvang van de percelen en of de duurzame initiatieven haalbaar zijn."